معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: دشمنان فکر می‌کنند که با تکنولوژی و قدرت‌های جدید می‌توانند به راحتی بر گفتمان مقاومت غلبه کنند، اما در حقیقت این گفتمان از یک اندیشه تاریخی و فرهنگی غنی بهره می‌برد که دشمنان از ظرفیت آن در جامعه خود هم بی‌خبرند. آن‌ها امروز می‌دانند که این گفتمان نه‌تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان، یک تهدید جدی برای استراتژی‌های آن‌هاست.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی امروز ۱۸ دی‌ماه در مراسم رونمایی از سامانه «مدرسه مقاومت» در جهاد دانشگاهی کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمله تروریستی ۱۳ دی‌ماه سال گذشته با اشاره به نقش بزرگمردان تاریخ‌ساز اظهار کرد: امیدواریم به واسطه دعاهایی که اهل ایمان در این ماه مبارک بر درگاه حق دارد، شاهد گشایشی در مسائل و مشکلات مردم دنیا، به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه باشیم.

وی در ادامه افزود: یاد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم؛ مردی که اگر نبود تلاش، همت و باور او، امروز بسیاری از آورده‌های کنونی را نداشتیم. همچنین یاد فقید سعید کاظمی آشتیانی، شهید استقامت در حوزه علم و نوآوری و علامه مصباح را نیز زنده نگه می‌داریم؛ بزرگانی که نیمه ماه دی‌ عروج یافتند و وجودشان بر تاریخ این سرزمین تاثیری عمیق گذاشت.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به شهدای حادثه ۱۳ دی در گلزار شهدای کرمان گفت: در این حادثه تلخ، تعداد زیادی از هموطنان‌مان به خاک و خون کشیده شدند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پس از شهادت شهید سلیمانی، تصریح کرد: رهبری در سخنان مختلف خود، به‌ویژه پس از شهادت حاج قاسم، به نکات عمیقی اشاره کردند. ایشان فرمودند که ما وقتی می‌توانیم قدر و منزلت رخدادها و رویدادهایی که در حال وقوع است را درک کنیم که از نگاه‌های خرد و جزئی فراتر رفته و فاصله بگیریم . ممکن است در یک حادثه، تعداد زیادی از هم‌وطنان خود را از دست داده باشیم، اما این جریان مقاومت همچنان به جلو حرکت می‌کند. برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، فقدان این عزیزان نه‌تنها ما را متوقف نکرده، بلکه امروز سلیمانی‌های دیگری در حال هدایت این جریان است و مسیر مقاومت جهانی را به پیش می‌برد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور افزود: آنچه ما را به نقطه افق نزدیک می‌کند و میان گذشته، حال و آینده پیوند ایجاد می‌کند، فیلم و روایت جامعی است که از جریان مقاومت شکل گرفته و امروز در دست ماست. این همان نگاه راهبردی و کلانی است که رهبر انقلاب برای تسکین درد و آلام ملت و برای درک بهتر مسیر مقاومت در مقاطع مختلف، اشاره داشتند.

دکتر کلانتر مهرجردی تأکید کرد: ما وظیفه داریم با نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر، به این جریان مقاومت وفادار باشیم و راه شهدا را اد امه دهیم. این نگاه فرایندی به ما کمک می‌کند که در برابر سختی‌ها ایستادگی کنیم و آینده‌ای روشن برای ملت و کشور رقم بزنیم.

وی در ادامه سخنان خود به نقل از شهیدسید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، درباره شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره‌ای کرد و گفت: سیدحسن در مورد شهید سلیمانی عزیز می‌فرمایند که او هیچ‌گاه به تشریفات و درجه‌های نظامی و ستاره‌های دوش و تعارفات از این دست توجه نداشت. برای ما، ایشان مانند یکی از برادران مجاهد عادی بود و حضور وی در میان ما، حتی در میدان نبرد و خطوط مقدم، نشان‌دهنده این است که جاودانگی شهید سلیمانی نه در مقام و رتبه نظامی او، بلکه در ویژگی‌های انسانی و فرهنگی‌اش نهفته است. ما باید بیشتر از ظاهر به سمت معنا حرکت کنیم و این چیزی است که در مدرسه مقاومت باید همواره در دستور کار قرار گیرد.

دکتر کلانتر مهرجردی ادامه داد: به‌طور کلی وقتی منازعات جهانی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که دو ضلع اصلی شکل‌گرفته است. یکی از این اضلاع، گفتمان اسلام است که از وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و در مقابل آن گفتمان لیبرال دموکراسی غربی قرار دارد. در این دوران، شاهد جنگ‌ها و تحولات بسیاری هستیم. این گفتمان‌ها نه تنها در شرق و غرب، بلکه در میدان‌های جهانی نیز در حال شکل‌گیری و تحول زایی هستند.

دکتر کلانتر مهرجردی افزود: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان دوران کمونیسم، در واقع یک بازآفرینی در نظام جهانی به وجود آوردند تا نظم سرمایه‌داری تحت هدایت ایالات متحده قرار گیرد. این اتفاقات و به ویژه با حادثه ۱۱ سپتامبر، گره خورد و سلطه در نظم خود و تثبیت موقعیت خود، نیاز به تعریف دشمنی جدید و یک «دیگری» داشت. این «دیگری» را  با ساخت و پرورش گروه‌هایی مانند القاعده و داعش فراهم کرد و به‌ عمد و بر اساس نقشه‌ پیچیده امنیتی و نظامی اسلام و تروریسم اسلامی را علم نمود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور گفت: آن‌ها در تلاش بودند تا با برچسب‌زدن به اسلام و وصف آن در قالب تروریسم، برای خود و اقدامات خود در افکار عمومی مشروعیت  ایجاد کنند. اما آنچه آن‌ها نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند این بود که گفتمان مقاومت، با پشتوانه‌ای عمیق از معنا، اندیشه و تاریخ، در مقابل آنها و دست آفریده‌های آنان احیا شد در حالیکه غرب و ایالات متحده با فناوری و قدرت‌ نظامی برتر خود به میدان آمده، گفتمان مقاومت با تکیه بر غنای معنایی و تاریخی خود، توانست هماوردی کند و ایستادگی نماید این همان چیزی است که باعث ترس و نگرانی شد و در محاسبه نمی‌گنجید.

دکتر کلانتر مهرجردی گفت: دشمنان فکر می‌کنند که با تکنولوژی و قدرت‌های جدید می‌توانند به راحتی بر گفتمان مقاومت غلبه کنند، اما در حقیقت این گفتمان از یک اندیشه تاریخی و فرهنگی غنی بهره می‌برد که دشمنان از ظرفیت آن در جامعه خود هم بی‌خبرند. آن‌ها امروز می‌دانند که این گفتمان نه‌تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان، یک تهدید جدی برای استراتژی‌های آن‌هاست.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت بازآفرینی تمدنی و نقش تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، بیان کرد: تحولات آتی قطعاً به سمت افق‌های جدیدی خواهد بود. یکی از مسائلی که باید همواره در نظر داشته باشیم، این است که باید بازآفرینی تمدنی را در نگاه و ساختار خود دنبال کنیم. ما باید همت و تلاش خود را در این زمینه متمرکز کنیم تا نظام‌سازی و پاسخگویی به مطالباتی که در حوزه مقاومت وجود دارد، به بهترین شکل ممکن انجام شود. این تلاش‌ها باید با همکاری جمعی صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: راه‌اندازی مدرسه مقاومت با همین نگاه انجام می‌شود که ما باید این گفتمان غنی را مسئله‌مند دنبال کنیم و باید رویکردهای جدید را برای پاسخگویی به چالش‌های رقم زده آنان ایجاد کنیم. تحولات اخیر در غزه و کشتار جمعی‌هایی که در آنجا اتفاق افتاد، نشان‌دهنده ضرورت توجه به این مهم است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور تأکید کرد: در مواجهه با نظام‌ سلطه و در شرایطی که کشورهای غربی ناچار به مداخلات نظامی و فیزیکی هستند، باید از ابزارهای نوین بهره‌برداری کنیم. در این راستا، ما در جهاددانشگاهی تلاش کردیم سامانه‌ای ملی با محوریت گفتمان مقاومت راه‌اندازی کنیم که فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و در سطح منطقه و حتی جهانی تأثیرگذار باشد.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها و فناوری‌های نوین در گسترش این گفتمان، اظهار کرد: در دنیای امروز، جوانان و دانشجویان ما بیشتر در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی فعالیت دارند. از این رو، ضروری است که از ظرفیت‌های این فضا به بهترین نحو استفاده کنیم تا گفتمان مقاومت به اهداف و آرمان‌های خود دست یابد و به حرکت‌های نوین در کشور و منطقه منجر شود.

وی در ادامه از تلاش‌های دکتر اکبری فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و شورای سیاست‌گذاری برای آغاز فعالیت سامانه «مدرسه مقاومت» قدردانی کرد و گفت: امیدوارم که با همت و همفکری عمیق کارشناسان، نخبگان و اعضای شورا، بتوانیم این سامانه را در مسیر اهداف تقویت کنیم. در نهایت، مسیر ما برای تقویت این گفتمان، استفاده از فناوری‌های نوین است تا بتوانیم در سطح ملی و جهانی، صدای مقاومت را با اشکال و قالب‌های کثیر به گوش جهانیان برسانیم.

دکتر کلانتر مهرجردی گفت: نهایتاً، هدف ما این است که به‌واسطه این سامانه، گفتمان مقاومت را به یک جریان کنشی ترویجی تبدیل کرده و در مسیر تحقق اهداف بلندمدت و آرمان‌های انقلاب اسلامی گام برداشته شود. این سامانه می‌تواند به‌عنوان یک الگو در سطح جهانی معرفی شود و نقش مهمی در انتقال ارزش‌ها و اهداف گفتمان مقاومت ایفا کند.

دکتر کلانتر مهرجردی در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های منحصر به فرد شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: آن چیزی که شهید سلیمانی را از دیگران متمایز کرده، بینش، نگرش و منش فرهنگی او بود. سلیمانی به واسطه همین ویژگی‌ها، هم در داخل میهن و خانه‌اش و هم در بیرون از آن، به فردی بی‌بدیل تبدیل شد. این نگرش فرهنگی او بود که او را «سلیمانی» ساخت. امیدوارم که در فرصت‌های آتی، تلاش‌های بیشتری در این زمینه انجام دهیم و جهاد دانشگاهی نیز نقش مهمی در ترویج این اندیشه‌ فرهنگی ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه جهاددانشگاهی و ارتباط آن با دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهاد یا مولود تفکر و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) است. این نهاد جدا از دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان‌ نیست، بلکه جهاددانشگاهی در دانشگاه کرمان متعلق به دانشگاه کرمان و پیوست آن است. جهاددانشگاهی کرمان با این تعلق و ماموریت خود باید عزت‌آفرین باشد.

دکتر کلانتر مهرجردی افزود: بر اساس گفتمان امام خمینی (ره)، دانشگاه باید انسان‌ساز باشد. ما از دانشگاه‌ها به‌دنبال فارغ‌التحصیلان مدرک‌دار نیستیم، بلکه به‌دنبال پرورش انسان‌های کامل هستیم. جهاددانشگاهی نیز باید بر اساس این مبنا عمل کند. باید زمینه‌های تربیت انسان‌های فکری و عملی همچون دکتر کاظمی آشتیانی را فراهم ساخت و در این مسیر، دانشگاه باید نقش مؤثری در حفظ و تداوم جریان مردمی انقلاب اسلامی ایفا کند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما باید از خود بپرسیم آیا دانشگاه ما انسان‌ساز است؟ آیا دانشگاه ما در بازآفرینی جریان مردمی انقلاب اسلامی موفق عمل می‌کند؟ اگر تردیدی است، باید به تحلیل ضعف‌ها و کاستی‌ها پرداخت و نقاط قوت و ظرفیت را افزون کرد. دانشگاه باید به استقلال و خودباوری ملت و کشور اندیشیده و در راستای ساخت آینده و پیش‌بینی رخدادها و روندها گام بردارد.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان:

با هدف آشنایی نسل جوان با الگوهای برتر سامانه مدرسه مقاومت رونمایی شد/ کار فرهنگی باید از مدارس شروع شود

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با اشاره به تاکید رییس و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور مبنی بر انجام کار شاخص توسط جهاددانشگاهی استان کرمان با محوریت مقاومت، گفت: در این راستا طرح ملی سامانه مدرسه مقاومت امروز رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مهدی بازمانده در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید سپهبد سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی 13 دی ماه 1402 ، افزود: این طرح توسط جهاددانشگاهی استان کرمان و با همکاری نهادهای فرهنگی استان شامل سپاه ثارالله، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دانشگاه شهید باهنر انجام شد.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، محتوای سامانه مدرسه مقاومت را آموزشی، پژوهشی، کتابخوانی، جشنواره‌ها و مسابقات ذکر و تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان دوران حساس و تعیین کننده ای در حین تحصیل در مدارس سپری می کنند لذا اعتقاد ما بر این است که کار فرهنگی باید از مدارس شروع شود بنابراین سامانه مدرسه مقاومت را با محوریت اصلی دانش‌آموزان پیگیری کردیم.

وی در ادامه به آموزش‌ اخیر در این سامانه اشاره و تصریح کرد: این آموزش‌ها با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و آموزش و پرورش ویژه دبیران عزیز آمادگی دفاعی انجام شد.

دکتر بازمانده به برگزاری مسابقه و جشنواره‌ی پویش ققنوس در قالب این سامانه اشاره و تصریح کرد: این پویش به صورت سراسری در حال برگزاری است و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نیز تا 25 دی ماه می باشد و تاکنون شاهد ارسال آثاری از استان‌های ساری، خراسان جنوبی، مشهد مقدس و… در قالب شعر، عکس، فیلم و دلنوشته بوده ایم.

وی همچنین به زیارت مجازی از طریق این سامانه و بارگذاری کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس در کتابخانه این سامانه، اشاره و تصریح کرد: رویتاب شبکه جهاددانشگاهی می باشد که همراه با سامانه رویش، مکمل سامانه مدرسه مقاومت در امر آموزش هستند.

رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان، آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت، جلوگیری از گسست نسلی، ترویج گفتمان مقاومت، عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای جهاد تبیین و شناخت و معرفی شخصیت‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت به عنوان الگوهای برتر به نسل جوان را از اهداف طراحی وب اپلیکیشن «مدرسه مقاومت» برشمرد.

دکتر مسلمی نایینی رییس جهاددانشگاهی کشور هم به صورت مجازی در این مراسم حضور یافتند و در پیامی یاد و خاطره شهید مقاومت سردار دلها سپهبد سلیمانی و زنده یاد جهادگر مخلص و دانشمند ممتاز دکتر کاظمی آشتیانی را گرامی داشتند و ماه رحمت و نیایش ماه رجب را تبریک گفتند.

گفتنی است: سامانه مدرسه مقاومت با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور، رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و رییس همایش بین المللی اربعین و مقاومت در استان، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کرمان، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان، معاون علمی سپاه ثارالله، رییس دانشگاه شهید باهنر استان کرمان، رییس شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی استان، خانواده شهید سلطانی نژاد (شهادت 8 عضو این خانواده در حادثه انفجار تروریستی کرمان در 13 دی ماه 1402) و سایر دستگاهها و نهادهای فرهنگی رونمایی شد. عزیزان می توانند از طریق آدرس www.moghavematyar.ir وارد سامانه مدرسه مقاومت شوند و محتوای آن را مشاهده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

بیست − هشت =