دوازدهمین جلسه تفسیر سوره ی مبارک حجرات با حضور جمعی از پرسنل در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری با قرائت آیه دوازده سوره حجرات گفت: در معنی این آیه آمده است، ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمانها دوری کنید، همانا بعضی از گمانها گناه است و در عیوب مردم تجسس نکنید و پشت سر یکدیگر غیبت ننمائید، آیا یکی از شما هست که دوست بدارد، گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ قطعا از این کار کراهت دارید و از خدا پروا کنید، همانا خداوند توبه پذیرمهربان است.

وی افزود: غیبت یکی از گناهان کبیره محسوب می شود، حقوق دانان جهان از حقوق بشر حرف می زند ولی اسلام به سوء ظن، تجسس و غیبت توجه دارد ولی حقوق دانان از آن غافل هستند.

حجه الاسلام و المسلمین عامری تصریح کرد: غیبت عبادات انسان را محو می کند. چون غیبت کننده در یک لحظه آبروی سالها به دست آمده ی فردی را می ریزد خداوند هم عبادات او را از بین می برد. سوء ظن بر سه قسم است سوء ظن به خدا، به مردم و به خود.

وی، گفت: امام صادق (ع) فرموده اند: غیبت کنند ه اگر توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت می شود و اگر توبه نکند اولین کسی است که به دوزخ برده می شود. همچنین پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: هر کس زن یا مردی را غیبت کند تا چهل روز اعمال او پذیرفته نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی نیز غیبت جایز است که می توان به موارد زیر اشاره کرد: در مقام مشورت در کارهای مهم، برای رد سخن و عقیده باطل اشخاص، برای گواهی دادن نزد قاضی، برای رد ادعاهای پوچ.

حجه الاسلام و المسلمین عامری به پیامهای این آیه اشاره و تصریح کرد: ایمان با سوء ظن و تجسس درکار مردم و غیبت آنها سازگار نیست، گناه اگر چه در ظاهر شیرین و دلپذیر است در حالی که خداوند غیبت را به خوردن گوشت مرده بردار دینی خود تعبیر کرده است، غیبت، بردن آبروی مردم است و جای آن بر نمی گردد، نباید گمان بد نسبت به مردم ببریم و همیشه بایستی حمل بر خوبی داشته باشیم.

13

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

پنج × سه =