کارگاه «راهبرد آرامش در خانواده در سیره فاطمی» از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کرمان و با همکاری امور بانوان و خانواده و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان ویژه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه در تالار اندیشه دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، فاطمه‌سادات حسینی، مشاور رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در امور بانوان و خانواده در این جلسه با بیان اینکه دانشجویان باید رسالت خود در دانشگاه را بشناسند تا بتوانند به وظیفه خود عمل کنند، گفت: آرامش به معنای داشتن حس خوب و آشفته نبودن ذهن است. زیرا درگیری ذهنی به درگیری مهارتی و رفتاری تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه آرامش، امید به زندگی را افزایش داده و انسان‌هایی که آرامش دارند عوامل کمال را به خوبی می‌شناسد، افزود: آسیب‌های جامعه نشان از ناآرام بودن افراد است و اگر بخواهیم آرامش در خانواده و جامعه ساری و جاری شود باید از خودمان شروع کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره طه و بیان اینکه دوری از یاد خداوند آرامش را از انسان می‌گیرد، اظهار کرد: زندگی انسان پر از فراز و نشیب است و انسان باید بتواند شرایط مختلف را بپذیرد و خود را مدیریت کند.

وی افزود: راهبرد آرامش از خود انسان آغاز می‌شود و سه مؤلفه دارد که نخستین آن فهم، بینش، اعتقاد و باور قلبی است. انسان براساس علم و شناخت باید برنامه‌های زندگی خود را تدوین کند. یکی از مشکلات امروز، آگاهی نداشتن نسبت به مسائل است که سبب بسیاری از ناآرامی‌ها و مشکلات می‌شود اما آگاهی سبب شناخت اعتقادی و ایمان قلبی می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه آرامش با یاد خداوند میسر می‌شود، افزود: محور زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) با ذکر و یاد خداوند بود و حضرت، رضایت خداوند را در هر مرحله از زندگی مد نظر داشت.

مشاور رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه اگر معیارهای دنیایی و مادی را در نظر بگیریم آرامش در خانواده ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: نباید آسایش را با آرامش اشتباه گرفت.

این استاد دانشگاه نماز و صبر را دو راه رسیدن به آرامش در نگرانی‌ها و مورد تأکید قرآن دانست و با اشاره به خصوصیات اخلاقی حضرت زهرا(سلام الله علیها)، گفت: صبر سبب می‌شود بتوانیم مشکلات زندگی را حل کنیم و اگر آیات قرآن را مد نظر قرار دهیم به نشاط و آرامش می‌رسیم.

وی با بیان اینکه انسان باید تغییر کرده و مهارت عمل به دستورات قرآن و اهل‌بیت(علیهم السلام) را به دست آورد، افزود: آرامش باید در مسیر پیوند با خالق باشد و انس با خداوند موجب آرامش می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: پرداختن به ورزش و توجه به آرامش جسم، پرهیز از قضاوت، ایثار و از خود گذشتگی و مثبت‌اندیشی از جمله ویژگی‌های ائمه و حضرت فاطمه(علیهم السلام) است و نشان می‌دهد انسان باید هم معنویت و هم جسم خود را تقویت کند. اسلام دین تعادل است و رکن اصلی رسیدن به این تعادل آرامش است و هر انسان باید از خود شروع کند.

حسینی در پایان با توصیه به دانشجویان برای استفاده مناسب از زمان و جوانی خود، گفت: ما باید به بُعد جسمانی و روحانی خود توجه کرده و خود را برای ظهور آماده کنیم و لازمه این امر تجدید نظر در ارتباطات خود است.

همچنین نجمه موسی‌پور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان کرمان در این نشست برگزاری چنین جلساتی را ضروری دانست و با بیان اینکه آرامش ثروتی ماندگار در خانواده و یک امر واقعی و حقیقتی دست یافتنی است، اظهار کرد: دانشجویان باید از لحظات زندگی خود به نحو مناسبی استفاده کنند.

وی افزود: خانواده در فرهنگ ایرانی اسلامی، دینی و اجتماعی از جایگاه و منزلت متفاوتی برخوردار و دارای قداست است لذا باید تلاش کرد تا نهاد خانواده را تقویت کنیم و نسبت به آنچه که سبب تضعیف این نهاد مقدس می‌شود، هوشیار و آگاه باشیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: خداوند آرامش را معجزه الهی در محیط خانواده قرار داده و اصلی‌ترین مرکز آرامش، خانواده است و کسانی که فضای آرامی را در زندگی خود تجربه می‌کنند، موفق‌تر هستند.

6

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

9 + دوازده =