دکتر بازمانده در دیدار با مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان از آمادگی جهاددانشگاهی استان کرمان در ارایه خدمات آموزشی به اتباع و مهاجرین خارجی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مهدی بازمانده در این دیدار با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در حال انجام فعالیت است، گفت: جهاددانشگاهی که سال 1359 به دستور امام راحل (ره) تاسیس شد در حوزه آموزش در دو قالب کوتاه مدت و بلند مدت آموزشهای لازم را ارایه می دهند.

وی با بیان اینکه در سطح استان سه مرکز آموزش عملی کاربردی کرمان، زرند و سیرجان فعال هستند، گفت: رشته ها در مراکز آموزش علمی کاربردی به صورتی است که کاملا کاربردی و متناسب با بازار کار می باشد این نوع رشته ها منجر به پرورش و مهارت افزایی برای دانشجو می شود و پس از فارغ التحصیلی افراد به راحتی وارد فضای کار می شوند.

دکتر بازمانده همچنین به آموزشهای کوتاه مدت جهاددانشگاهی در شهر کرمان و شهرستانها اشاره و تصریح کرد: مجتمع آموزشی واقع در خیابان هزارو یک شب بزرگترین مجتمع آموزشی در جنوب شرق کشور است و در هفت دپارتمان آموزشی شامل فنی مهندسی، علوم پزشکی، فرهنگ و هنر، کودک و نوجوان و … در حال فعالیت است علاوه بر این در شهرستانهای رفسنجان، جیرفت، بافت، بم، منوجان، بردسیر و زرند مراکز آموزشی کوتاه مدت در حال ارایه خدمات هستند.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با اشاره به بیش از دو هزار و ششصد دوره آموزشی در هفت گروه، گفت: در بحث هنری، پزشکی، کشاورزی، کامپیوتر، زبانهای خارجه و … به متقاضیان آموزش داده می شود.

وی همچنین به دوره های مهارتی و تکمیل دوره اشاره و تصریح کرد: طراحی طلا و جواهر، خیاطی و دوخت، تعیمر ساعت، و … از جمله این دوره هاست که برگزار می شود.

دکتر بازمانده یادآور شد: در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان در حوزه صنایع و معادن یک آزمایشگاه راه اندازی شده است تا بتوانیم خدماتی را به صنایع معدنی و معدن داران ارایه بدهیم.

وی همچنین به طرح بزرگ اجرای مشاغل خانگی در کنار اداره کار و رفاه اجتماعی اشاره و تصریح کرد: در این طرح جهاددانشگاهی متقاضیان را تا اتصال به بازار همراهی می کند.

دکتر بازمانده یادآوری شد: در ابتدا سهمیه ی استان کرمان دو هزار و پانصد نفر بود که با پیگیری های انجام شد بیش از ۴۰۰۰ نفر ثبت نام اولیه انجام شد و پس از پالایش اولیه 3566 نفر به عنوان افرادی که واقعا آمده اند که شغلی را ایجاد کنند، شناسایی شدند و در حال حاضر یک سامانه هم برای فاز سوم اتصال به بازار با عنوان سامانه با جهاد راه اندای شده است و این عزیزان می توانند محصولات خود را در این سامانه بارگزاری کنند.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان همچنین به طرح سرباز مهارت اشاره و تصریح کرد: در این طرح حدود 2494 نفر هر ماه از مرکز آموزش شهید باهنر باغین و شهید اشرف گنجویی 05 کرمان، توسط جهاددانشگاهی آموزش می بینند و تا پایان سال آموزشهای مهارتی را برای سربازان عزیز داریم و درخواست شده است که برای صددرصد این عزیزان این آموزشها انجام شود.

دکتر بازمانده همچنین به مرکز آزمون جهاددانشگاهی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: مرکز آزمون در حوزه آموزش آزمونهای متعددی را برگزار می کند که می توان آزمون دادگستری را نام برد.

وی خاطر نشان کرد: تاکید بر آموزشهای تخصصی مهارت محور مد نظر است اینکه فرد بعد از اتمام آموزش بتواند با خیال راحت و آسوده کارش را شروع کند و در بحث های تخصصی به خوبی مشغول به کار شود.

دکتر بازمانده تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان کرمان آمادگی کامل را دارد تا به اتباع و مهاجرین خارجی خدمات آموزشی مورد نیاز را ارایه دهد و در این راستا انجام وظیفه کند.

محمدرضا مهدلو ترکمانی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در این دیدار گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی می باشد که در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی – قدس سره- مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی تاسیس شد که توانسته است جایگاه علم را ارتقاء بخشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴ دهه پذیرای مهاجران افغانستانی بوده است بحث توانمندسازی کودکان و نوجوانان مهاجری که در جامعه ایرانی متولد شده‌، مدرسه رفته، و در بحث ادغام اجتماعی, جامعه‌پذیری جامعه میزبان را تجربه کرده‌اند، بسیار حائز اهمیت می باشد. درواقع این نسل از اهمیت بالایی در ساختار جمعیت مهاجران برخوردار هستند. در بحث ادغام اجتماعی چند رویکرد در حوزه هایی مانند آموزش و پرورش، اشتغال و بازار کار وجود دارد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان اظهار داشت: وقتی از ادغام اجتماعی صحبت می‌شود مهاجران از حق و حقوقی برخوردار می‌شوند که در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و آموزشی آن جامعه وجود دارد. یکی از وجوه ادغام اجتماعی، «ادغام آموزشی» است که امیدورایم با مشارکت نهادهای آموزشی بتوانیم در بحث آموزش و پرورش به صورت تخصصی تر گام برداریم.

وی افزود : ۱۰ درصد جامعه ما را اتباع خارجی تشکیل می دهند که بالا بردن مهارت های فنی و آموزشی آنان و ایجاد بازار کار و در ادامه بکارگیری آموزه ها در کشور خود یکی از اهداف این اداره کل می باشد. ارائه آموزش و توانمند سازی پناهندگان فرصتی برای اثرگذاری بر توسعه فردی و در نتیجه منجر به افزایش خوداتکایی آنها می شود.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.