نشست مشترک استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان به مناسبت روز جهانی تالاب (تالاب جازموریان) در جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مهدی بازمانده در ابتدای این نشست توضیحاتی از اقدامات انجام شده توسط جهاددانشگاهی ارایه و تصریح کرد: جا دارد به عنوان مجری طرح احیای تالاب جازموریان تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشم از همه ی عزیزانی که در اجرای این طرح نقش دارند. از  همه ی اردارت و سازمانهای مختلف در استان کرمان و سیستان و بلوچستان.

وی با بیان اینکه مجری تدوین مدیریت جامع تالاب جازموریان جهاددانشگاهی استان کرمان است، گفت: این طرح در 4 کارگاه مختلف انجام و الان در استان کرمان و سیستان و بلوچستان مصوب شده است.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان در ادامه مطلب فوق افزود: علاوه بر آن ارزشهای اکوسیستمی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و معنوی تالاب و متقابلا تهدید ها و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر بازمانده ادامه داد: در کارگاه دوم بحث اقدامات اجرایی اولویت بندی و 5 هدف راهبردی تعریف شد و بحث مدیریت منابع و مصارف آب، حفاظت خاک، تغییرات اقلیمی سازگار با محیط، بحث حفاظت و احیای اکوسیستم و در نهایت مشارکت و اطلاع رسانی و نقش عموم مردم در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان ادامه داد: همه ی راهکارها و وظایف تمام اداراتی که می توانند در این خصوص نقش داشته باشند به طور کامل مشخص شد و پس از آن در چابهار کارگاهی برگزار شد و دو کمیته استانی و شهرستانی متشکل از استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: در برخی کمیته های استانی، استانداران دو استان حضور داشتند که بیشتر کلیات مربوط به طرح را مورد بررسی قرار دادند و در کمیته های شهرستانی نیز تلفیقی از دو استان، ادارات و ارگانهای مختلف و ذینفعان بود که جزئیات مربوط به برنامه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت نقشه فرم بندی تالاب جازموریان با پیشنهاد ذینفعان و بررسی های انجام شده، تهیه شد.
دکتر داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از نظر بنده تالاب جازموریان مثل خیلی از مواردی که در بحث حفاظت محیط زیست مطرح می شود بسیار مغفول مانده است، گفت: جازموریان در دو استان پهناور کشور قرار گرفته و این نشان دهنده ی این است که ظرفیت خوبی را در این حوزه داریم تا بتوانیم با همکاری، فعالیت خوبی را برای پایش، حفاظت و احیای تالاب جازموریان انجام دهیم.

وی همچنین به بحث کشاورزی و دامپروری اشاره و تصریح کرد: از گذشته در این دو استان، مردم قوت خودشان را از این دو منبع به دست می آوردند که الان متاسفانه با توجه به اینکه دشواری هایی در حوزه ی زیست محیطی اتفاق افتاده و به واسطه دستکاری ها و ایجاد موانع انسان ساز مثل سدها، روی منابع آبی، در روند طبیعی انتقال آب گرفتاری هایی بروز داده است.

میرشکار اضافه کرد: به هر حال این شرایط سخت زیست محیطی به ویژه در زیستگاه هایی که در نوع خود بی نظیر است اتفاق می افتد که نا امنی های اقتصادی، اجتماعی و آن چیزی را که در صدد هستیم، اتفاق نیفتد، متاسفانه با این مدیریت نا کارآمد و نا پایدار آبی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان همچنین در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه تالاب جازموریان، اشاره کرد.

مرجان شاکری مدیر کل محیط زیست استان کرمان در این نشست با بیان این مطلب که همکاران در دوره های مختلف زحمات زیادی متقبل شده اند، گفت: دبیر خانه مرکزی تالاب در استان کرمان شکل گرفت و سازمان تصمیم گرفت که این دبیرخانه در استان کرمان مستقر شود.

وی ادامه داد: با کمک و زحمات استاندار وقت، تامین اعتباری گرفته شد و توانستند توجه مسئولین را به سمت این تالاب جلب کنند و با توجه به اینکه احیای تالاب ها کار بسیار دشواری است خوشبختانه توجه مسئولین به سمت تالاب جازموریان معطوف شد.

شاکری ادامه داد: وقتی نگاه دولتمردان به تالاب یک نگاه  تخصصی باشد مسلما می توان امیدوار باشیم که محیط زیست دست تنها نیست.

در ادامه ایمان آریانا مدیر اداره برنامه ریزی و توسعه پژوهشی جهاددانشگاهی استان کرمان، گفت: نخستین فایده جازموریان تنظیم اکوسیستم منطقه و در مرحله دوم تامین معیشت مردم در جنوب استان کرمان است. تالاب جازموریان در فصول مختلف، دچار تحول می شود و در تابستان به بیشترین میزان خشکیدگی می رسد.

وی ادامه داد: در حوضه ی آبریز جازموریان، آب همه ی رودخانه‌ها و مسیلها به تالابِ جازموریان می‌ریزد. در این حوضه ۹۱ رودخانه ی کوچک و بزرگ (فصلی و دائمی) جریان دارد. هلیل‌رود بزرگ‌ترین رود تالاب جازموریان است. حجم آب این رودخانه بستگی به ذوب شدن برف در کوههای استان کرمان و ریزش باران دارد.

آریانا ادامه داد: بمپور استان سیستان بلوچستان دومین رودخانه بزرگ تامین آب این تالاب است که از شرق بلوچستان به سوی شرق تالاب جاری است.

دکترآریانا همچنین گزارشی درباره طرح تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب جازموریان با رویکرد زیست بومی و مشارکت ذینفعان ارائه کرد.

در پایان از کتاب برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب جازموریان رونمایی شد.

17

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.