کارگاه آموزشی خبرنگار قرآنی ویژه مخاطبان طرح خبرنگار قرآنی شامل فعالان، مربیان و مدیران موسسات قرآنی، دانشجویان و مدیران کانون های مساجد دهم و یازدهم اردیبهشت ماه به صورت حضوری و مجازی در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان در سالن کنفرانس دکتر کاظمی آشتیانی در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، مهران زنگی آبادی مدرس فضای مجازی و رسانه در این کارگاه آموزشی به باورهای رفتار ساز درباره فضای مجازی پرداخت و افزود: ایمن و محترم بودن حریم خصوصی، برخورداری از اختیار و آزادی مطلق، فهم حقایق جهان از دریچه فضای مجازی از باورهای رفتار ساز درباره فضای مجازی هستند.

وی افزود: شناسه سخت افزاری هر دستگاه ارتباطی، از قطعاتی تشکیل شده است. همه این قطعات، دارای شماره سریال انحصاری هستند. هر دستگاه در مجموع، علاوه بر شماره های قطعات، یک شماره سریال انحصاری مخصوص به خود دارد. وقتی شما از وی.پی.ان استفاده می کنید و یا در چت خصوصی یک پیام رسان ارتباط دارید، این شناسه عوض نمی شود! این کد در حقیقت مانند شماره پلاک خودرو است و هویت کاربر با توجه به اطلاعاتی که در دستگاه ذخیره است، در دسترس مدیران فضای مجازی است.

زنگی آبادی ادامه داد: فضای مجازی مثل چاقو نیست، وقتی چاقو در دست ماست، می توانیم با آن هرکاری دوست داشتیم انجام بدهیم. اما در فضای مجازی، چنین اختیاری نداریم! این یک خطای بزرگ است که فضای مجازی را مانند چاقو تصور کنیم. این تصور غلط موجب می شود حس کاذب من همه کاره هستم، به ما دست بدهد.

وی ابزارهایی که به وسیله آنها به اطلاعات دسترسی پیدا می کنیم، اشاره کرد و افزود: شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و دانشنامه ها (ویکیپدیا) ابزارهایی هستند که به وسیله آنها به اطلاعات دسترسی پیدا می کنیم.

زنگی آبادی اضافه کرد: ما هر آنچه گوگل، بینگ، یاهو و یا سایر موتورهای جستجو برایمان به نمایش در می آورند، باور می کنیم و می پذیریم. گمان می کنیم که کل اطلاعات پیرامون مسئله ما، همینهایی است که در لیست نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو به نمایس درآمده است! حال آنکه مدیران این نرم افزارها می توانند ما را در زندانی شیشه ای از اطلاعات محصور کنند! به همین دلیل، کشورهای قدرتمند سایبری، خیلی حواسشان به موتورهای جستجو است.

در ادامه این کارگاه آموزشی محمد نعیم رستمی فعال و مدرس فضای مجازی و رسانه به موضوعاتی از جمله رسانه های صدر اسلام، آشنایی با رسانه ها، رسانه های اموی، استفاده امویان از رسانه ها و عملیات روانی، رسانه زینبی، حضرت زینب (س) و افشای امویان، رسانه اسلامی و غیراسلامی، ویژگی های رسانه موحد، پیام های رسانه ای قرآن و قرآن کتاب امروز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به هر وسیله ای که پیامی را منتقل کند، رسانه می گویند، در خصوص کارکرد رسانه گفت: ایجاد همبستگی اجتماعی، انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی به نسل آینده، اطلاع رسانی و نظارتی و همچنین سرگرمی و تفریحی از کارکردهای رسانه می باشد.

رستمی همچنین شعر، کتاب، سخنرانان، نقالان، پیام رسان ها، اعیاد و مجالس، پوشش و لباس، ادعیه و اذان و مساجد را از رسانه های صدر اسلام ذکر کرد.

وی وظایف رسانه الهی را تبیین هدف آفرینش، تبیین نگاه انسان به دنیا، عقلانی کردن جامعه و ارائه رویکرد تحلیلی ذکر کرد.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.