به همت جهاددانشگاهی استان کرمان؛ کارگاه آموزشی مدیریت باطله های معدنی با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، معاونان و مدیران این مجموعه، جمعی از پرسنل و نمایندگان مراکز صنعتی استان، شرکت های دانش بنیان، جمعی از استادان و دانشجویان، برگزار  شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر عباس سام، دانشیار گروه مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان در این کارگاه آموزشی گفت: در زنجیره تولید معدن از استخراج و فرآوری مواد معدنی، انواع مختلف باطله‌های معدنی می‌توانند شکل بگیرند. کاﻧﺴﻨﮓ ﺑﻰ‌ارزش، ﺑﺎﻃﻠﻪ ﺣﺎﺻﻞ از ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻓﺮآورى، ﻛﺎﻧﺴﻨﮓ به‌جا ﻣﺎﻧﺪه از ﻓﺮوﺷﻮیی ﺗﻮده‌ها و ﺳﺮﺑﺎره  و… از جمله انواع باطله‌های معدنی هستند.

وی افزود: باطله‌های معدنی مانند سایر پسماندها و ضایعات، می‌توانند گنج پنهان در معادن لقب گیرند؛ بدین معنی که با اتمام ذخایر سطحی و هزینه‌های تمام‌شده به نسبت بالا در معادن زیرزمینی، ارزش اقتصادی ویژه‌ای پیدا می‌کنند. مخصوصا با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نرخ مواد معدنی، بسیاری از باطله‌های معدنی که در گذشته به‌وجود آمده‌اند، امروزه به‌عنوان ماده معدنی با ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این کارگاه که در نخستین نمایشگاه تخصصی دانش‌بنیان معدن، صنعت و حمل و نقل واقع در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق در سالن همایش شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد،  جزئیات مربوط به فرآوری باطله های مجتع مس سرچشمه و محصولات قابل دستیابی از این باطله ها به طور کامل تشریح و بیان شد.

گفتنی است: نمایشگاه تخصصی دانش بنیان صنعت، معدن و حمل و نقل برای نخستین بار با این وسعت برگزار می‌شود که بیش از ۷۵ شرکت دانش بنیان در این دوره شرکت کردند.

شایان ذکر است: شرکت‌های صنعتی، معدنی و حمل و نقل استان کرمان علاوه بر عرضه محصولات دانش بنیان خود در این نمایشگاه، به دنبال همکاری با مراکز علمی در حوزه فناوری هستند. محل این نمایشگاه در بزرگراه کرمان-باغین واقع شده است.

9

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.