رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، تعداد اعضای بانک خون بند ناف در استان را بیش از ۵ هزار مورد ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مهدی بازمانده با بیان اینکه ۲۴ آبان ماه روز جهانی بانک خون بندناف است، گفت: بانک خون بندناف جهاددانشگاهی استان کرمان در تیر ماه 1387 با همکاری بانک خون بندناف رویان فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون دارای سه شعبه در شهرهای رفسنجان، سیرجان و جیرفت و کارشناس نمونه گیر آموزش دیده در شهرهای زرند، بم، بافت، راور و شهربابک می باشد.

وی به درمان بیماری های لا علاج با استفاده از سلولهای بنیادی، اشاره و تصریح کرد: نظر به اینکه ذخیره سازی این نوع خون می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد لذا باید اقدامات بیشتری برای ترغیت و تشویق مردم جهت ذخیره سازی خون بندناف انجام داد.

وی گفت: از جمله پیوندهای انجام شده با استفاده از نمونه های بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان می توان به درمان تالاسمی، آنمی آپلاستیک، آنمی فانکونی، فلج مغزی، بیماری های نقص ایمنی اولیه (SCID)، لوسمی حاد لنفوبلاستیک (ALL یکی از شایع ترین سرطان ها در کودکان و گاهی در بزرگسالان هم دیده می شود)، لوسمی حاد میلوئیدی (AML  از انواع سرطان خون) اشاره کرد.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، به یکی از موارد درمان با استفاه از خون بند ناف در کرمان اشاره و تصریح کرد: در کرمان می توان درمان کودک 10 ساله مبتلا به تالاسمی ماژور (انجام درمان با استفاده  از خون بند ناف خواهر) را ذکر کرد.

دکتر بازمانده ادامه داد: حفظ و نگهداری سلولهای بنیادی خون بندناف برای استفاده احتمالی در آینده، انتخابی است که امروزه تعداد زیادی از پدران و مادران در سراسر جهان برای فرزندان خود مورد توجه قرار می دهند.

وی گفت: خون بندناف خوني است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقيمانده و دور ريخته مي شود در حالیکه اين خون غني از سلولهاي بنيادي است.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان در پایان یادآور شد: سلولهاي بنيادي قادر به درمان محدوده وسيعي از بيماريهاي مزمن و حاد مي باشند که امید است با اقدامات گسترده و آشنایی مردم با فواید ذخیره سازی این خون شاهد استقبال بیشتر هم استانی های عزیز در این زمینه باشیم.

kerman.acecr.ac.ir/fa/news/37898

15

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.