دکتر بازمانده، مسیر جهاددانشگاهی را بومی سازی و توسعه فناوری و در نهایت خودکفایی ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مهدی بازمانده گفت: ظرفیتها و پتانسیهای بالایی در زمینه معادن و صنایع معدنی در استان کرمان وجود دارد و در این زمینه در کشور و دنیا شناخته شده است و جهاددانشگاهی استان با اهتمام به این حوزه با توجه به تخصص و تجربه ای که تیم پژوهشی این نهاد دارد به آن ورود کرده است.

وی اظهار کرد: این نهاد با تولید و معرفی فن آوریهای نوین با نگاه فن آور محور، معادن و صنایع معدنی را مد نظر دارد.

طراحی پایه کارخانه های فرآوری مواد معدنی فلزی و احداث کارخانه نیمه صنعتی فرآوری هماتیت، نماد باور توان ایرانی

دکتر بازمانده با اشاره به طراحی پایه کارخانه های فرآوری مواد معدنی فلزی در جهاددانشگاهی استان کرمان، گفت: نقش بارز حوزه معدن و صنایع معدنی در پویایی اقتصاد کشور انکار ناپذیر و ضروری است تا همگام با سایر کشورهای صنعتی، جهت استفاده بهینه از منابع معدنی از فناوری های نوین استفاده شود از این رو طراحی بنیادی کارخانه های فرآوری و بومی سازی دانش ساخت تجهیزات و همچنین طراحی نرم افزار های کاربردی در راستای کمک به طراحی بهتر و کاهش ریسک عملیاتی از الزامات موجود در مسیر توسعه علمی و فنی صنعت معدنکاری کشور خواهد بود.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان در خصوص، احداث کارخانه نیمه صنعتی فرآوری هماتیت، گفت: با توجه به افزایش میزان تولید فولاد در افق 1404، میزان تولید کنسانتره آهن جهت دستیابی به ظرفیت تولید فولاد باید به میزان تقریبی 88 میلیون تن کنسانتره آهن برسد. با توجه به مواردی همچون عدم فعالیت های اکتشافی گسترده و خام فروشی مواد معدنی، صنعت آهن در کشور با مشکل جدی کمبود ماده معدنی روبرو می باشد. از سوی دیگر نگاه زیست محیطی به اهمیت بازیافت باطله ها، احداث خطوط فرآوری باطله های آهن، حتی عیار های پایین را کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه نموده است. به همین دلیل توجه ویژه به منابع کم عیار آهن مانند هماتیت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی طرح احیای معادن غیر فعال در استان کرمان را بسیار ضروری دانست  و تصریح کرد: احیای معادن غیر فعال، نیمه تعطیل و متروکه در استان، منجر به رونق تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی مضاعف، بهبود شاخص‌های توسعه اقتصادی و انسانی و همچنین تکمیل زنجیره ی تولید با بکارگیری فناوری‌های نوین و دانش روز از موارد بسیار مهم و اولویت دار خواهد شد.

مرکز خدمات تخصصی فرآوری منابع کم عیار معدنی

وی به مرکز خدمات تخصصی فرآوری منابع کم عیار معدنی، توسط جهاددانشگاهی استان اشاره و تصریح کرد:  کاهش ذخایر معدنی با عیار بالا سبب شده است تا در دنیا  منابع کم عیار معدنی مورد توجه ویژه قرار گیرند. در همین راستا با توجه به اهمیت منابع معدنی کم عیار، دستیابی به دانش و تکنولوژی‌های جدید جهت  فرآوری این معادن بسیار حائز اهمیت می باشد و در این زمینه جهاددانشگاهی استان کرمان از منظر دانش و تخصص خود کفاست.

دکتر بازمانده ادامه داد: با توجه به جایگاه ویژه استان کرمان در حوزه معدن و صنایع معدنی، لزوم راه اندازی مرکز خدمات تخصصی در زمینه فرآوری منابع کم عیار ضروری خواهد بود. مرکز تخصصی فرآوری منابع کم عیار با هدف تولید دانش فنی و بومی سازی فناوری های نوین در فرآوری مواد معدنی، توانایی ارتقا جایگاه صنعت فرآوری استان را خواهد داشت.

نقش موثر دفاتر تسهیلگری جهاددانشگاهی استان کرمان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد اشتغال

وی همچنین به هدف ایجاد اشتغال و گسترش کسب و کار محلات هدف توسط دفاتر تسهیلگری و توسعه ی محلی اشاره و تصریح کرد: تخفیف 90 درصدی آموزشی جهاددانشگاهی (کلاسهای زبان و کامپیوتر) برای افراد بی بضاعت متقاضی در محله به منظور توانمند کردن آنها انجام شده است.

وی گفت: افتتاح خانه ی مهارت با همکاری سازمان فنی حرفه ای استان و برگزاری دوره های خیاطی، تزیین مس، مهمان پذیری و تشریفات برای اقامت گاه های بوم گردی در بافت تاریخی کرمان، چرم دوزی، پرورش زنبور عسل و … را می توان نام برد که مهارت آموزی بیست هزار نفر ساعت و اشتغالزایی برای 58 نفر از زنان و مردان انجام شده است.

وی به بحث کاهش آسیب های اجتماعی در زمینه های مختلف از جمله اعتیاد و غیره اشاره و تصریح کرد: در این زمینه شناسایی و معرفی خانواده های آسیب دیده و آسیب پذیر به نهادهای رفاهی و حمایتی از جمله کیمته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، اداره اتباع و غیره، شناسایی و معرفی بیماران نیازمند به منظور دریافت خدمات درمانی به نهادهای حمایتی از جمله علوم پزشکی و مرکز بهداشت شهرستان و پایگاه سلامت محله، افتتاح خانه هلال با همکاری هلال احمر استان و شهرستان و برگزاری دوره های آموزشی مختلف در زمینه های کاهش آسیب توسط داوطلبین هلال احمر برای ساکنین محله انجام شده است.

وی، ارایه مشاوره های فردی و گروهی در زمینه مسایل خانوادگی و آسیب های اجتماعی، توزیع بسته های حمایتی (بهداشتی، معیشتی و ورزشی) توسط خیرین شناسایی شده برای افراد بی بضاعت محله، شناسایی افراد بازمانده از تحصیل و معرفی آنها به اداره آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان به منظور ثبت نام رایگان آنها را از جمله سایر اقدامات این دفاتر برشمرد.

دکتر بازمانده گفت: برگزاری 8 دوره نمایشگاه تلنگر با محوریت کاهش آسیب مواد مخدر در بوستان پدر واقع در محله قلاع دختر و اردشیر، برگزاری مسابقه عکاسی با عنوان محله من به مناسبت روز جهانی منع کار کودک، برگزاری نمایشگاه کتاب و ارایه هفتصد جلد کتاب داستان، فیلم و نقاشی و CD، انیمیشن آموزشی به صورت رایگان به کودکان کار و خیابان در جهت کاهش آسیب های اجتماعی انجام شده است.

وی همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی با همکاری اراده فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور افزایش سرانه فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی ساکنین محله از جلمه سایر اقدامات در این زمینه برشمرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این دفاتر خدمات بسیار ارزنده ای را انجام داده اند که می توان به ارایه آموزش های مختلف به جامعه هدف، افتتاح خانه هلال محله قلاع دختر و اردشیر و درمانگاه خیریه امام سجاد (ع)، ارایه خدمات نیکوکارانه، پیگیری مستمر جهت تسریع در روند مرمت و احیای بازار و حمام قلعه محمود، آغازمرمت و گچ کاری جداره های داخل این بازار تاریخی اشاره کرد.

دکتر بازمانده در ادامه ی مطلب فوق افزود: در راستای احیاء بازار تاریخی قلعه محمود و ایجاد انگیزه جهت سرمایه گذاری در آن، تعدادی از حجره های بازار مذکور با حضور برخی از مسوولان افتتاح شد که از جمله کارهای بزرگی می باشد که توسط جهاددانشگاهی استان کرمان انجام شده است.

وی به اقدامات در راستای احیا و باززنده سازی بازار قلعه محمود با هدف افزایش امنیت اجتماعی اشاره و تصریح کرد: در این راستا نصب درب برای ورودی بازار تاریخی قلعه محمود، استقرار نیروی امنیتی به صورت دایم، برق رسانی راسته بازار قلعه محمود انجام شده است.

وی، تعیین تکلیف اراضی مخروبه و نیمه مخروبه (دیوار چینی و محصور کردن) در راستای پاکسازی محیط کالبدی با هدف کاهش حضور و تجمع معتادین و کارتن خوابها، انعقاد تفاهم نامه با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در خصوص افزایش گشت موتوری با هدف بالابردن امنیت اجتماعی محله از سایر اقدامات دفاتر تسهیلگری و توسعه ی محلی برشمرد.

جهاددانشگاهی استان کرمان پیشرو در ارایه خدمات فرهنگی

دکتر بازمانده، گفت: در زمینه فعالیت های قرآنی می توان برگزاری نشستهای آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی، دوره های دانشجو معلم و متدبر قرآن کریم، مسابقات کتابخوانی با موضوعات قرآنی و سیره ی عملی ائمه اطهار علیه السلام و همکاری در برگزاری دوره های آموزشی طریق جاوید را نام برد.

وی در ادامه به مرکز علمی- فرهنگی کویر(شهداد) اشاره و تصریح کرد: این مرکز به منظور آشنایی بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان با جاذبه و پتانسیلهای گردشگری بیابان لوت (کویر شهداد) فعالیت می کند از جمله اقداماتی  که در این مرکز انجام می شود، برگزاری اردوهای گردشگری، پیاده روی در کویر شهداد، مدیریت بحران، کمک های اولیه و بازدید از قلعه شفیع آباد و منطقه گندم بریان، می باشد.

وی به چاپ 16 جلد کتاب توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان کرمان در ابتدای سالجاری اشاره و تصریح کرد: سازمان انتشارات در همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، صنعتی و معدنی با هدف  تالیف چاپ و نشر کتب آموزشی علمی، فرهنگی و پژوهشی با موضوعات مختلف فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه افتتاح کتابفروشی شانزده در تیرماه سالجاری انجام شد، گفت: این کتابفروشی با تهیه و فروش کتابهای متنوع در زمینه های مختلف به صورت حضوری و اینترنتی در حال انجام فعالیت می باشد.

افتتاح مرکز طراحی و تولید لباس با حجاب اسلامی

رییس جهاددانشگاهی استان از افتتاح مرکز طراحی و تولید لباس با حجاب اسلامی خبر داد و افزود: این مرکز در طراحی و تولید لباس ایرانی، اسلامی جهت ترویج و تقویت فرهنگ حجاب و عفاف و همچنین اشتغالزایی تاثیر دارد.

دکتر بازمانده، برگزاری وبینارها با موضوعات مختلف فرهنگی، برگزاری 9 دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، اردوها و بازدیدهای علمی از مراکز صنعتی و کارخانجات و برگزاری جشنها و مراسمات مختلف مذهبی را از سایر فعالیتها برشمرد.

آغاز به کار مجتمع آموزشی جهاددانشگاهی در 7 گروه آموزشی

حرکت به سوی آموزش های منتج به اشتغالزایی

وی با اشاره به اخذ مجوز بیش از سیصد عنوان دوره آموزشی، گفت: جهاددانشگاهی استان کرمان با ارایه آموزشهای منتج به اشتغالزایی گام موثری را در خصوص کارآفرینی برداشته است و در همین راستا می توانیم به افتتاح بزرگترین مجتمع آموزشی با دپارتمانهای مختلف اشاره کرد که در هفت گروه آموزشی خدمات را ارایه می دهد.

وی با بیان این مطلب که تاکید در جهاددانشگاهی استان کرمان بر تولید، اشتغالزایی و کارآفرینی است، گفت: آموزشها در این نهاد علمی به سمتی پیش رفته است تا بتوانیم در اشتغالزایی پایدار موثر باشیم و بتوانیم در رفع مشکل اشتغال که گریبانگیر بخشی از جامعه است نقش آفرینی کینم.

دکتر بازمانده به اجرای طرح توسعه ی مشاغل خانگی در استان کرمان اشاره و تصریح کرد: در این طرح ثبت نام4010 نفر به پایان رسیده و ارزیابی 3800 نفر از این تعداد نیز انجام شده است.

 وی بیشترین آمار متقاضیان مشاغل خانگی استان کرمان را مربوط به خیاطی دانست و افزود: تا به امروز آموزش عمومی 940 نفر به اتمام رسیده و آموزش تخصصی نیز آغاز شده است که آموزشها بصورت حضوری (با رعایت دستورالعملهای بهداشتی) و آنلاین در حال انجام می باشد.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان به ارایه آموزش های تخصصی از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی برای معدن کاران، کشاورزان و… اشاره و تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان کرمان در زمینه ارایه آموزش های تخصصی به ویژه در حوزه صنعت و معدن پیشرو است.

وی در پایان به اهم تفاهم نامه های منعقد شده فی مابین جهاددانشگاهی استان کرمان و سایر ارگانها از جمله مجتمع مس سرچشمه، حوزه های علمیه، بهزیستی رفسنجان، اداره کل آموزش و پرورش، صدا و سیمای مرکز کرمان، شهرداری رفسنجان، عقیدتی سیاسی فرماندهی آماد و پشتیبانی جنوب شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان، بسیج رسانه استان کرمان، امضا تفاهم نامه ای با هدف حمایت از تاسیس و توسعه کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی اشاره کرد.

15

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.