رئیس بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه امروز معتقدند پتانسیل درمان ۷۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد، گفت: ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره کردیم که این ذخیره‌سازی بزرگترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، مرتضی ضرابی، رئیس بانک خون بند ناف رویان در نشستی که در جهاد دانشگاهی استان کرمان برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در مجموعه رویان در خصوص سلول‌های بنیادی به ویژه سلول‌های بنیادی خون بند ناف، پرداخت.

ضرابی با بیان اینکه شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در سال ۱۳۸۴ با هدف تامین سلول‌های بنیادی برای مصارف درمانی آغاز به کار کرد، افزود: در آن مقطع یکی از منابع سلول‌های بنیادی که مورد توجه قرار گرفت بحث خون موجود در بند ناف و جفت بود به همین دلیل بانک‌های خون بند ناف در مجموعه رویان شکل گرفت.

وی افزود: تا امروز و در طول ۱۵ سال فعالیت، ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره کردیم که این ذخیره‌سازی بزرگترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه است و به میزان زیادی نیاز کشور را به واردات سلول‌های بنیادی خون‌ساز از بین می‌برد.

رئیس بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه امروزه بانک‌های خون بند ناف در دنیا تحت یک شبکه به یکدیگر متصل هستند، افزود: امکان مبادله سلول‌های بنیادی خون‌ساز وجود دارد اما نزدیک به ۳۰ هزار دلار هزینه دارد، به همین دلیل ذخیره‌سازی خون بند ناف، امکان بی‌نیاز شدن کشور را فراهم می‌کند و حتی این امکان را فراهم می‌کند تا سلول‌های بنیادی را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نمونه‌های ذخیره شده تاکنون برای بیمارهای تالاسمی، سرطان‌های خون، کم خونی مادر زادی و نقص سیستم ایمنی استفاده شده‌اند، گفت: تجربه استفاده از این سلول‌ها در ایران فراهم شده است و امروز معتقدند پتانسیل درمان ۷۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد.

ضرابی به دو نوع سلول بنیادی خون‌ساز و سلول بنیادی مزانشیم اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری هر دو نوع سلول در مجموعه رویان انجام می‌گیرد و در بیماری‌های غیر خونی در حال کارآزمایی بالینی هستیم که ۱۲۰ بیمار در این طرح قرار گرفته‌اند.

رئیس بانک خون بند ناف رویان افزود: ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی است و دانش سلول‌های بنیادی در کشور ما کاملا بومی است، به همین دلیل درخواست‌هایی برای راه اندازی بانک‌های خون بند ناف در کشورهای دیگر وجود دارد و تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد شده است.

ضرابی به راه‌اندازی اولین پالایشگاه محصولات زایمانی به عنوان اقدامی منحصر به فرد اشاره کرد و گفت: دفتر بانک خون بند ناف در استان کرمان از دفاتر پیشگام است که با حمایت جهاد دانشگاهی توسعه یافت و تاکنون ده‌ها نمونه از استان کرمان جمع‌آوری شده است.

رئیس بانک خون بند ناف رویان در پایان بیان کرد: به تمام خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند به ویژه خانواده‌هایی که در خانواده عامل خطری دارند توصیه می‌شود که از فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی استفاده کنند، اما اگر افراد این فرصت را نداشتند و به سلول‌های بنیادی نیاز پیدا کردند بسته به نوع نیاز می‌توانند از نمونه‌های ذخیره شده استفاده کنند.

15

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.