مدیر اجرایی رویداد شتاب گفت: ایده‌های کاربردی در حوزه مدیریت پسماند و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی، حمایت می‌شوند.

 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان،یکی از شاخه‌هایی که می‌تواند به گسترش طرح‌ها و جمع‌آوری ایده‌های کاربردی کمک کند، برگزاری برخی رویدادهای استارتاپی است که فرصتی را برای محققان و ایده‌پردازان فراهم می‌آورد تا ایده‌های خود را در قالب یک رویداد ملی محک بزنند.

سومین رویداد استارتاپی “شتاب” مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سیرجان با موضوع نوآوری در مدیریت پسماند و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی از این دست رویداد‌ها است که با هدف ساماندهی مدیریت پسماند در حال برگزاری می‌باشد تا به واسطه آن بتواند ایده‌هایی را که در این خصوص ارائه می‌شوند هدایت و سازماندهی کرده و از میان آن‌ها طرح‌های کاربردی را استخراج نماید.

نسیبه مظفری ،رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سیرجان و مدیر اجرایی رویداد شتاب در خصوص جزئیات این رویداد می گوید:

رویداد شتاب را برای مخاطبان بیشتر توضیح دهید.

اصلی ترین دلیل برگزاری چنین استارتاپ هایی شناسایی و توانمندسازی ایده های برتر و حمایت از آنها در جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال می باشد.  این رویداد با هدف تجمیع دانش موجود در حوزه پسماند و محیط زیست و ارائه راهکارهای نوین جهت تولید محصول و خدمات جدید با بهره وری بالاتر بوده که مطابق با نیاز جامعه می باشد. این موضوع به محیط زیست، مدیریت پسماند شهری و معدنی و همچنین ارائه روش‌های نوین و بازیابی و بازچرخانی پساب‌ها و شورابه‌های معادن، فرآوری ضایعات و باطله های معدنی، بازسازی در معادن متروکه و غیر فعال، امکان سنجی و ارزیابی فلزات سنگین و گرانبها در باطله ها و پساب های معدنی، ارائه راهکارهای خلاقانه در خصوص کاهش، کنترل اثرات و نگداری باطله ها و… می‌پردازد.‌ افرادی که ایده‌های خود را در این رویداد محک می‌زنند در نهایت می‌توانند از حمایت‌های مادی و معنوی نهادهای حمایت کننده برخوردار شده و از دوره‌های علمی پرورشی  جهت توانمندسازی در راستای توسعه ایده‌های ارائه شده بهرمند شوند.

ورود به این رویداد شرایط خاصی لازم دارد؟

خیر. ثبت نام در این رویداد برای عموم آزاد است. افرادی که ایده خاصی در مدیریت پسماند در حوزه معدن و صنایع معدنی دارند، ایده خود را در سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی  به آدرس uastartup.uast.ac.ir همراه با طرح اولیه و توضیحات مختصری از ایده خود ثبت خواهند کرد و از همین طریق ایده‌های دریافتی، سنجیده خواهند شد.

این طرح‌ها چگونه پایش خواهند شد؟

ایده های دریافتی بعد از ارزیابی اولیه توسط مربیان و مدرسان راهنمایی می شوند و به شرکت کنندگان این فرصت داده می‌شود که ویرایشات لازم را بر روی ایده های خود انجام دهند و در نهایت یک طرح کسب و کار را برای ارائه در روز اختتامیه داشته باشد.

ایده افراد توسط داوران که اغلب اساتید و سرمایه‌گذاران هستند بررسی می‌شود و سپس صاحبان  ایده های برگزیده با حمایت‌های مالی و معنوی و همچنین استقرار در مرکز نوآوری می توانند جهت عملیاتی کردن ایده خود اقدام کنند.

داوران این رویداد چه کسانی هستند؟

داوران افرادی هستند که در سطح ملی در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند سررشته دارند و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند. این افراد تجربه کاری در حوزه مد نظر را دارند. .

نقش دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان در برگزاری این رویداد چیست؟

مجری برگزاری این رویداد مرکز آموزش  علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان است که از حمایت برخی ارگان‌ها هم استفاده می‌کند. مراکز جامع علمی کاربردی از جمله جهاددانشگاهی واحد سیرجان با توجه به ماهیت مهارتی بودنی که دارند به این سمت حرکت می‌کنند که به دروس مهارتی و کاربردی توجه بیشتری داشته و دانشجو را به سمتی سوق دهند که بتواند با توجه به مهارت‌هایی که در دانشگاه می‌آموزد وارد بازار کار شود. ماموریت علمی این مرکز با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان سیرجان حول صنعت و معدن می باشد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم رویداد شتاب را در همین زمینه برگزار کنیم و امیدواریم که با دریافت ایدهای خوب ، قابل اجرا و هدفمند اتفاقات خوبی در این حوزه رخ بدهد و نتایج آن  انشالله در شهر و کشور قابل مشاهده باشد.

چه شد به سراغ موضوع مدیریت پسماند رفتید برای برگزاری این رویداد؟

با توجه به مرکز نوآوری مدیریت پسماند معدنی و صنعتی جهاددانشگاهی سیرجان و نیاز به استقرار هسته‌های نوآور که داخل این مرکز نوآوری رشد پیدا کنند و تقویت بشوند. به منظور تقویت و حمایت این هسته‌ها و بر اساس نیازی که در بخش معدن و صنعت وجود داشت به سراغ این موضوع رفتیم. باطله‌های معدن زیاد است و یک سری مواد با ارزش می‌توان از آن‌ها استخراج کرد. این موضوع با توجه به پتانسیل شهرستان در صنعت و معدن انتخاب شد تا محصول تجدیدپذیر از آن استخراج شود و بتوان روی این مسئله مانور بیشتری داد.

پیش‌بینی می‌کنید چقدر از این رویداد استقبال شود؟

دید خوشبینانه‌ای داریم که ایده‌های خوب و کاربردی دریافت کنیم. فراخوان را کشوری منتشر کردیم و تبلیغات گسترده‌ای انجام دادیم تا به دست همه دغدغه‌مندان و صاحبان ایده برسد. صاحب ایده ممکن است فردی باشد که فعالیت اجتماعی خاصی ندارد اما ایده‌های خوبی در این زمینه دارد. امیدواریم فراخوان بتواند افراد زیادی را برای ایده‌پردازی تشویق کند.

ایده‌های برگزیده چقدر حمایت خواهند شد؟

ده طرح به مرحله اختتامیه راه پیدا می‌کند که از آن‌ها سه طرح به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند. ایده‌های برتر به عنوان هسته نوآور در مرکز نوآوری دانشگاه مستقر می‌شوند و در فضای کار اشتراکی قرار می‌گیرند تا از دانش هم استفاده کنند. قاعدتا این ایده‌ها برای اینکه به مرحله نهایی برسند و به محصول کاربردی تبدیل شوند باید از حمایت همه جانبه برخوردار شوند. حمایت از این ایده‌ها در راستای اهداف مرکز نوآوری هم هست و از حمایت همه ارگان‌های حاضر در رویداد بهره‌مند خواهند شد. و هر ایده‌ای که منجر به کسب و کار شود مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت.

اختتامیه رویداد به چه صورت برگزار خواهد شد؟

این مراسم که 6 اردیبهشت ماه با حضور صاحبان ایده، داوران و سرمایه گذاران برگزار خواهد شد. ایده های برگزیده، در مراسم اختتامیه و در حضور داوران و سرمایه‌گذاران طرح اولیه خود را ارائه خواهند داد. به ایده‌های برتر جوایزی هم اهدا می‌شود. علاوه بر سه ایده برتر، همه طرح‌ها این شانس را دارند که در روز اختتامیه حضور داشته باشند و نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده و از حمایت آن‌ها برخوردار شوند.

 

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.