رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، گفت: پسماندهای صنعتی و معدنی به عنوان معادن جدید هستند که اقیانوسی از مواد با ارزش و استراتژیک جهت ایجاد ارزش افزوده و تولید محصولات در صنایع مختلف می باشد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، در مراسم اختتامیه رویداد شتاب با موضوع نوآوری در مدیریت پسماند شهری و صنعتی گفت:  کلیه پسماندهای ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی، پسماندهای پالایشگاهی، صنایع گاز، نفت، پتروشیمی، نیروگاهی و امثال آن جزء پسماندهای صنعتی هستند که می توان براده‌ها، سرریزها و لجن‌های صنعتی را نام برد.

وی اظهار کرد: کنترل موثر و اعمال یک مدیریت صحیح پسماندهای صنعتی برای بهداشت محیط زیست و مدیریت منابع، از اهمیت خاصی برخوردار است و به طور کلی باید شناخت دقیقی از صنعت و فراوردها های آن، مواد زاید حاصل از آن و نوع اثرات آن پیدا کرد.

دکتر بازمانده همچنین به پسماندهای شهری اشاره و تصریح کرد: یکی از فناوریهای مهم در مدیریت پسماند، تولید انرژی از پسماند شهری است که امروزه استفاده از مواد زائد جامد شهری بعنوان سوخت برای تامین انرژی، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته به گونه ای که از این موضوع به عنوان کلید اصلی اجرای طرح مدیریت پسماند، نام برده می شود.

دکتر بازمانده یادآور شد: استفاده از پسماند به عنوان یک منبع تولید انرژی می تواند مناسب باشد وعلاوه بر تامین بخشی از انرژی مورد نیاز به کاهش مشکلات بهداشتی و زیست محیطی ناشی از تولید پسماند کمک می کند.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان یادآور شد: فراخوان رویداد شتاب با موضوع نوآوری در مدیریت پسماند شهری و صنعتی در تیرماه منتشر شد و علاقه مندان طرح های اولیه خود را به دبیرخانه ارسال کردند که در نهایت ۱۰ ایده به مرحله نهایی رسید که از بین آن ها ۳ ایده در حوزه پسماند صنعتی و ۳ ایده در حوزه شهری از نگاه داوران و کارشناسان انتخاب شدند.

دکتر مهدی بازمانده با اشاره به اینکه باید از این گنج نهفته استفاده کرد تا منجر به ایجاد کسب و کارهای مختلف این‌‌ حوزه شود، گفت:سیرجان دارای پتانسیل های بسیاری در این حوزه است که باید با برنامه ریزی ها مدون و حمایت های گسترده به ایجاد کسب و کار ها منتهی شود.
وی در پایان اعلام کرد: جهاد دانشگاهی استان کرمان آمادگی کامل جهت حمایت در این حوزه را دارا می باشد.

در ادامه دکتر گودرزی رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه اصلی ترین محور این رویداد صاحبان ایده ها هستند، گفت: جهاد دانشگاهی بزرگترین مجموعه همکار دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور است.
وی افزود: در راستای ماموریت مراکز علمی کاربردی که برعهده ماست علاوه بر بحث آموزش به ایجاد و تاسیس مراکز نوآوری با توجه به نیاز شهرستان اقدام کردیم.

وی با اشاره به ظرفیت های معدنی شهرستان، لزوم برگزاری این سلسله رویداد ها را نیاز مبرم شهرستان سیرجان دانستند و ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این رویداد ها و حمایت نهاد ها و سازمان ها ایده های مطروحه عملیاتی می شوند.

دکتر محمد حسین موسی زاده مدیر کل پژوهش  فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه استارت آپ ها واحد تحقیق و توسعه صنایع هستند، گفت: با توجه به اهمیت این اقدام از جهاد دانشگاهی سیرجان و کمپانی هایی که از این رویداد شتاب حمایت کردند تشکر می کنم

وی گفت: بزرگترین افتخار و رمز موفقیت در یک استارت آپ جذب بخش خصوصی است که این کار را جهاد دانشگاهی سیرجان به خوبی انجام داده است.

دکتر موسی زاده گفت: سیرجان دارای پتانسیل های زیادی است که می توان با استقرار واحد های پذیرفته شده در جهاددانشگاهی و گل گهر اثرات مثبتی را در آینده مشاهده کرد.

دکتر محسن شمسی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ضمن تشکر از برگزاری رویداد شتاب با موضوع پسماند در جهاد دانشگاهی، گفت: کلیه ایده های ثبت شده قابلیت تبدیل به کسب و کار را دارا می باشند.

وی به اهمیت پسماند اشاره کرد و افزود: طبق تحقیقات انجام شده ۹۲ درصد پسماند ها قابلیت بازیافت دارند و پس می توان با خلاقیت و نوآوری ایده های بسیاری را طرح و عملیاتی کرد.

دکتر شمسی، پسماند ها را گنج پنهان دانست و افزود: اختتامیه رویداد به معنی اتمام کارها نیست و باید با پشتیبانی از ایده ها و برنامه ریزی مناسب این ایده ها را به کسب و کار و بهره وری رساند.

نسیبه مظفری سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی سیرجان گفت: در راستای ماموریت این مرکز درسال ۹۹ مجوز مرکز نوآوری پسماند های صنعتی و معدنی اخذ شد.

وی افزود: در ادامه فعالیت های مرکز نوآوری اقدام به برنامه ریزی جهت برگزاری رویداد شتاب و مذاکره با نهاد ها و ارگان ها مختلف را در دستور کار قرار گرفت و در در سلسله جلسات برگزار شده خوشبختانه اتفاقات خوبی رقم خورد.

سرپرست مرکز آموزش عالی علمی کاربردی سیرجان در پایان از همه مسئولین ، اساتید ، داوران و صاحبان ایده تقدیر و تشکر کرد.

18

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.