مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و تفسیر زیارت جامعه کبیره با حضور جمعی از پرسنل جهاددانشگاهی استان کرمان در دفتر مرکزی این مجموعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری  در این نشست، ضمن تسلیت شهادت ششمین ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت، رییس مذهب شیعه گفت: در زمان امام صادق (ع) فرصتی پیش آمد که حوزه های علمیه را شکوفا کردند به گونه ای که در روایات آمده است، در تشیع جنازه امام صادق (ع) چهار هزار نفر مجتهد شرکت کردند که نشان می دهد که دامنه علم در آن زمان گسترده شده بود.

وی با بیان اینکه باید با سیره اهل بیت (ع) آشنا شویم، گفت: امام علی (ع) در نهج البلاغه وقتی از صفات شهدا بیان می کنند، می فرمایند؛ “شهدا کسانی بودند که به دین عمل و با بدعتها مبارزه می کردند” (بدعت یعنی چیزی که در دین نیست ولی به دین اضافه کنند). ما باید به علوم اهل بیت معرفت پیدا کنیم اساسا برای رسیدن به حق و قرآن دو راه وجود دارد، یک راه آن درس خواندن در این مسیر و دیگری باطن پاک است.

حجه الاسلام و المسلمین عامری در ادامه به تفسیر زیارت جامعه کبیره پرداخت و افزود: در این زیارت نامه آمده است؛ ” وَمُنْتَهَى الْحِلْمِ، وَأُصُولَ الْكَرَمِ،” یعنی اهل بیت منتهی حلم و اصول کرم هستند و سلام می کنیم بر اهل بیت عصمت به عنوان اصول کرم. کلمه اصول جمع اصل است، اصل یعنی پایه، ریشه و اساس.

وی  ادامه داد: هر چیزی پایه و اصلی دارد مثلا ریشه درخت اصل است و ساقه و شاخه آن فرع هستند اگر ریشه نباشد درخت، ساقه و شاخه ای هم نخواهد بود و در قرآن کریم موجودات خبیث و طیب به درخت خبیث و طیب تشبیه شده اند.

وی به قرائت آیه “أَلَم تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ تُؤتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذنِ رَبِّها” پرداخت و افزود: در معنی این آیه آمده است؛ آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟ و هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می‌دهد.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.