نشستی از سلسله نشستهای تفسیر زیارت جامعه کبیره با حضور جمعی از پرسنل جهاددانشگاهی استان کرمان در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری  در این نشست، گفت: در بخشی از زیارت جامعه کبیره آمده است؛ “وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ” یعنی اهل بیت خُزان علم هستند. خُزان جمع خازن و خازن یعنی خزانه دار، کلید دار خزینه و نگهبان گنجینه است.

وی افزود: آیا می توانیم از علم خدا آنچنان که هست آگاه شویم تا بتوانیم از خزانه آن و خزانه داران آن خبری بگیریم؟ از واضحات است که احاطه بر علم خدا که عین ذات خداست از محالات است تنها ذات اقدس خودش در بیان علم خودش در حد فهم ما اشاراتی داشته، می توانیم سخن بگوییم.

حجه الاسلام و المسلمین عامری افزود: کلیدهای خزانه غیب منحصرا دست اوست و جز او کسی آن را نمی داند و آنچه در خشکی و در دریاست می داند. هیچ برگی از درختی نمی افتند مگر اینکه او آن را می داند و هیچ دانه ای در مخفیگاه زمین و هیچ تر و خشکی وجود ندارد مگر اینکه در کتابی آشکار در علم خداوند ثبت است.

وی با بیان اینکه، اهل بیت (ع) انسانهایی برگزیده و کلیدداران گنجینه علم الهی هستند و به اذن خدا احاطه به همه ی حقایق عالم دارند، گفت: خدا عالم به غیب است و احدی را از غیب خود آگاه نمی سازد مگر رسولی را که مورد رضایت اوست و برای نبوت برگزیده است. و این امتیازی است که خدا به پیغمبران و امامان معصوم داده است.

وی  به قرائت آیه 107 از سوره آل عمران پرداخت و افزود: شایسته نیست که خداوند شما را از اسرار و نهان آگاه سازد ولی خداوند از میان رسولان خود هر کس را بخواهد بر می گزیند و قسمتی از اسرار نهان را که برای مقام اولی الامر لازم است در اختیار او می گذارد، آنها معصومین، حسابشان از حساب افراد عادی جداست چرا که آنها مرتضی و مجتبی (یعنی برگزیده) خدا هستند و برای ارشاد و هدایت مردم لازم است که خدا آنان را از اسرار خود آگاه سازد و آنها خزانه دار علم خدا هستند.

وی با بیان اینکه علم معصومین افاضتی است و از طرف خدا به آنها افاضه شده است، گفت: معصومین کلید داران خزانه علم هستند و علم آنها با علم خدا فرق دارد. علم خدا ذاتی است و منفک از ذاتش نیست ولی علم معصومین افاضتی است یعنی از جانب خدا به آنها افاضه می شود و ممکن است خدا جلوی آن را بگیرد و چیزی را ندانند. همان کسی که می دهد می تواند بگیرد. علم آنها ارادی است و خداوند به آنها قدرتی را داده که هر وقت بخواهند مطلبی را بدانند می دانند و اگر بخواهند که ندانند نمی دانند، یعنی کلید علم دست خودشان و در اختیار خودشان است.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.