نشستی از سلسله نشستهای تفسیر زیارت جامعه کبیره با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان و جمعی از پرسنل در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری در این نشست، گفت: در بخشی از زیارت جامعه کبیره آمده است: مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْکَرَمِ ، که به تفسیر آن از لسان آیت الله ضیاءآبادی می پردازیم ایشان هم مفاهیم قرآنی را بحث کرده اند و هم زیارت را تفسیر نموده اند.

وی ادامه داد: در معنی این جمله از زیارت جامعه کبیره آمده است: “سلام بر شما که معدن رحمت، خزانه داران دانش، سرآمد بردباری و ریشه و اساس بزرگواری هستید”. همانطور که گفته می شود، پیامبر اکرم (ص) رحمه للعالمین هستند زمانی که ایشان از دنیا می رفتند نگران امتشان بودند که خداوند توسط جبرئیل فرمودند؛ ای پیغمبر در قیامت اینقدر به شما فرصت می دهیم تا هر میزان که خواستید امتتان را شفاعت کنید.

حجه الاسلام و المسلمین عامری افزود: هر چه در عالم هست تمام مخلوقات و موجودات در پوشش رحمت خدا قرار گرفته اند و همه ی کائنات تجلی گاه رحمت خدا هستند و اساسا ایجاد کردن و وجود دادن به چیزی، خودش رحمت محسوب می شود. وجود، حیات، علم، قدرت، تمام جمالها و کمالها از هر قبیل که هست عموما مصادیق رحمت خدا هستند حتی مرگ هم رحمت است.

وی ادامه داد: در حدیث آمده است خدا صد رحمت دارد که یک صدم آن را در عالم پخش کرده است و این همه رحمت که در میان موجودات عالم برقرار است از قبیل محبت مادران به فرزندان و دیگر روابط مهر آمیزی که سایر موجودات با هم دارند همه انشعاب از همان یک صدم رحمت است و نود و نه جزء باقی است و ذخیره برای روز قیامت می باشد و آن روز خدا این یک صدم را به آن نود و نه جزء اضافه خواهد کرد و صد درصد رحمت خود را شامل حال محشر خواهد کرد، تا آنجا که شیطان نیز طمع رحمت می کند.

وی  با بیان اینکه شب اول قبر از ولایت اهل بیت از ما سوال می شود، تصریح کرد: بنابراین باید توجه داشته باشیم که ارتباط ما با اهل بیت قطع نشود. در روایات آمده است؛ اگر دعای امام زمان (عج) در حق شیعیان نبود هر آینه ما یک لحظه هم نمی توانستیم در عالم، ثبات داشته باشیم. در روایت دیگر آمده است کسی که امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت از دنیا می رود.

وی با بیان اینکه، اهل بیت نبوت، کلید داران گنجینه علم الهی هستند و به اذن خدا احاطه به تمام حقایق عالم دارند، گفت: جز خدا کسی از خزانه غیب یا کلیدهای آن خبر ندارد و آگاه نیست. بگو کسانی که در آسمان و زمین هستند از غیب آگاهی ندارند جز خدا. خدا عالم به غیب است و احدی را از غیب خود آگاه نمی سازد مگر رسولی را که مورد رضایت اوست و برای نبوت برگزیده شده است.

9

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.