نشست “شرح زیارت جامعه کبیره” با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان و جمعی از پرسنل، در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزاش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری در این نشست با قرائت جمله “السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ”، گفت: در معنی این جمله از زیارت جامعه کبیره آمده است؛ “سلام بر شما اى اهل بیت نبوّت، جایگاه رسالت، عرصه رفت ‏وآمد فرشتگان و مرکز فرود آمدن وحى”.

وی با طرح این سوال که ” مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ ” به چه معنی است، گفت: “مختلف” مشتق از کلمه اختلاف است و اختلاف به معنی آمد و رفت است نه به معنی مخالفت دو گروه با یکدیگر.

حجه الاسلام و المسلمین عامری ادامه داد: شما اهل بیت عصمت، مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ هستید یعنی بیت و خانه شما محل رفت و آمد فرشتگان است و آنها با شما در ارتباط هستند.

وی گفت: ملائکه در ردیف خدا و رسول قرار داده شده اند، وجود ملائکه از معتقدات ماست یعنی اعتقاد داریم موجوداتی هستند که خداوند حکیم آنها را آفریده است اما از حس ما پنهان هستند. به اصطلاح فلاسفه مجرد از مادرند و یا اجسام لطیفه اند و به هر حال موجوداتی هستند که ما آنها را احساس نمی کنیم، نمی بینم و لمس نمی کنیم.

وی با بیان این مطلب که در زیارت نامه هایی که در حرم امامان می خوانیم نام ملائکه نیز آورده شده است، گفت: به عنوان مثال در زیارت نامه ی امام حسین (ع) می خوانیم سلام برشما ای فرشتگانِ خدای من، که قبر امام حسین (ع) را در برگرفته اید. و این بدان معنی است که فرشتگان هم در زمان حیات امامان و هم در زمان مماتشان با آنها در ارتباط هستند.

در این نشست همچنین مباحثی در خصوص علت خلقت ملائکه، نقش، ظرفیت وجودی آنها و … بیان شد.

7

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.