همزمان با گرامیداشت ایام الله دهه فجر، دانشگاه شهيد باهنر کرمان با همکاری جهاد دانشگاهي استان كرمان و دانشگاه گيلان دومين همايش ملي دانشگاه آرماني در گام دوم انقلاب، با موضوع فرهنگ مقاومت در دانشگاه آرماني در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر ایرج شاکری نیا عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در این مراسم گفت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از جمله عوامل مهم توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، جوامع محسوب می شوند این مهم در تولید سرمایه نیروی انسانی ماهر، تولید دانش و پژوهش، کارکردهای خدماتی و مشورتی متجلی است.

وی افزود: کشور ما بعد از انقلاب خصوصا در زمینه رشد کمی و کیفی دانشگاه ها پیشرفت خیلی زیادی داشته است امروزه جمهوری اسلامی با فراهم ساختن بستر مناسب برای رشد و تعالی توفیقات زیادی در توسعه علم و فناوری و فرهنگ تحقیق و پژوهش داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان اضافه کرد: در ابتدا، دانشگاه ها به عنوان مراکزی بودند که دانشجویان در آن جا پذیرفته می شدند، مدارکی را به عنوان فارغ التحصیلی اخذ می کردند، با آن مدارک به مراکز دولتی مراجعه می کردند و استخدام می شدند و خودشان و خانواده آنها یک جایگاه، مقام و موقعیت اجتماعی کسب می کردند و به اهمیت شغلی پایدار دست می یافتند و این تعریفی است که امروزه ما از نسل اول دانشگاه ها داریم.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: مستحضر هستید امروزه به نسل چهارم دانشگاه ها رسیده ایم به نام دانشگاه های کنشگر. درست است که ما چهار نسل از دانشگاه را پشت سر گذاشته ایم اما هیچ گاه آموزش از دانشگاه جدا نشده است و در دوران کرونا و تعطیلی، دانشگاه ها هیچ گاه آموزش را از دست نداند و از آموزش فاصله نگرفتند و به صورت مجازی کار خود را ادامه دادند و همچنان این هدف را ادامه می دهند و سعی می کنند که با شیوه های جدید آموزشی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

دکتر شاکری اضافه کرد: در جریان شکل گیری مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی، استادان و دانشجویان نقش پررنگی داشتند به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود روحیه علم آموزی و اندیشه ورزی که ریشه آن را می توان در فرهنگ این مرز و بوم مشاهده کرد، در کنار فضای اجتماعی که به یمن پیروزی انقلاب فراهم آمد، استقبال از سوی جوانان و خانواده ها برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی بیشتر شده است و به دنبال آن نقش دانشگاه ها در بخش های مهم جامعه بیشتر مشاهده می شود و امروز که در دهه چهارم انقلاب به سر می بریم به نظر می رسد که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از ظرفیت زیادی در جامعه برخودار هستند.

وی در ادامه به انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه ها اشاره و تصریح کرد: در  بیانیه گام دوم انقلاب، انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه ها به نحو خاصی بزرگ و برجسته شده است که در این بیانیه، دو محور و سه ویژگی بیان شده است، در محور اول تاکید آقا بر گذشته انقلاب است در این چهل سال چه بر انقلاب گذشته، چه پیشرفتهایی داشته، و به چه قله هایی از علم و موفقیت دست یافته است و در محور دوم تاکید ایشان آینده است، که برای دست یافتن به ایران مقتدرتر چه گامهایی را باید برداریم.

وی به بیان ویژگی های این بیانیه پرداخت و ادامه داد: در اولین ویژگی بیانیه گام دوم انقلاب واجد مضامینی برگرفته از دین اسلام، نه فقط برای ملت ایران بلکه برای همه ی آزادیخواهان جهان است و نقشه راهی است که آزادیخواهان در برابر سلطه چه مسیر ی را انتخاب کنند، دومین ویژگی این است که با سیر تحولات دانشگاه ها منطبق است و چنانچه عرض کردم در فرایند این تحولات، از دانشگاه های نسل اول که دانشگاه های آموزش محور بودند به نسل چهارم که کنشگر نامیده می شوند، می رسیم. ویژگی سوم بیانیه دوم انقلاب وجود روح مقاومت است در جای جای این بیانیه روح پایداری، مقاومت و استقامت را مشاهده می کنیم و ترویج و تبلیغ می شود و از خوانندگان خواسته می شود به روح مقاومت در گذشته و آینده انقلاب اسلامی توجه ویژه ای داشته باشند.

حجه الاسلام و المسلمین دکترعلی عارفی رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کرمان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این مراسم ضمن تبریک ماه رجب و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی آمد و گفتمان جدیدی را شروع کرد در دنیا دو گفتمان لیبرالیسم و مارکسیسم مطرح بود. حتی انقلابیونی هم که می خواستند در دنیا انقلابی را انجام دهند باید خودشان را متصل به یکی از این قدرتها می کردند و در فلسفه وجودی مردم قابل تصور نبود که بشود با یک گفتمان دیگری انقلاب کنیم و گفتمان جدیدی را به جهان ارایه دهیم.

رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی آمدند و گفتمان سومی را ایجاد کردند به نام گفتمان انقلاب اسلامی. طبیعی است که قدرتهای شرق و غرب با این گفتمان مخالف بودند و با منافع این قدرتها منافات داشت لذا به این گفتمان حمله شد. حمله ی علمی، اندیشه ای، تروریستی و … .

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: تا به امروز هم که می بینیم حمله های مهمی از جمله جنگ نرم، سخت، خیابانی، اقتصادی و جنگ های ترکیبی وارد صحنه مبارزه با این گفتمان شده است این گفتمان آمد که در حوزه علم، پژوهش، فرهنگ، صنعت، معدن و … تغییر ایجاد کند و اصلا ماهیت این انقلاب فرهنگی بود و در همه ی زمینه ها وارد شد تا با گفتمان دینی تطبیق دهد.

دکتر عارفی ادامه داد: چون دشمن به راحتی این دیدگاه ها را نمی پذیرد، قاعدتا باید با مقاومت وارد شد اینجا بود که فرهنگ مقاومت مهمترین حرف را برای پیشبرد اهداف انقلاب با دشمنان سر تا پا مسلح، می زند.

رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: دانشگاه آرمانی دانشگاهی است که بتواند مفاهیم فرهنگ اسلامی و فرهنگ مقاومت را در جامعه پیاده کند. هیچ گاه قدرتهای شرق و غرب تحمل گفتمان سومی را نخواهند داشت لذا ما مجبوریم با مقاومت با آنها برخورد کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطرنشان کرد: فرهنگ مقاومت دارای شاخصهایی است و آن را باید با دانشگاه تطبیق دهیم تا وظایف ما مشخص شود. که از جمله شاخصهای فرهنگ مقاومت می توان ایمان راسخ، اخلاص به الهی بودن و… را بیان کرد. اگر همه دست به دست هم بدهند و بخواهند این انقلاب را از بین ببرند موفق نخواهند شد و در نهایت این انقلاب به صاحب اصلی آن آقا امام زمان (عجل الله تعالی ) می رسد.

8

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.