چهاردهمین جلسه تفسیر سوره ی مبارک حجرات با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان و جمعی از پرسنل در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری  گفت: در سوره حجرات آمده است، ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره‏ ها و قبیله‏ ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما ست، خداوند دانا و خبیر است.

وی افزود: آیه قبل در مورد مسخره کردن و غیبت بود که این ویژگی برخواسته از روحیه خود برتر بینی و تحقیر دیگران است و این آیه می فرماید ملاک برتری و کرامت تقوی است نه جنس و نژاد.

حجه الاسلام و المسلمین عامری تصریح کرد: در این آیه به سه اصل مهم اشاره شده است اول مواسات در آفرینش زن و مرد، دوم تفاوت در ویژگی های بشری و سوم اینکه تقوی ملاک برتری است.

وی همچنین به پیامهای این آیه اشاره کرد و افزود: قومها و قبیله ها برای تشخیص است، کرامت برای مردم زود گذر است و کسب کرامت در نزد خداوند مهم است، قرآن تمام تبعیضهای نژادی، قومی، قبیله ای، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… را مردود می شمارد و ملاک برتری را تقوی می داند، ادعای تقوی و تظاهر به آن نکیند که خدا همه را خوب می شناسد.

وی ادامه داد: از جمله پیام های این آیه این است که، هر کس حریم خود را حفظ کند و بیش از آنچه هست خود را مطرح نکند، اسلام امری ظاهری است ولی ایمان، به دل مربوط است راه رسیدن به ایمان اطاعت عملی است نه ادعای زبانی.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.