با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، معاونان و مدیران این نهاد کارگاه آموزشی ارزیابی عملکرد کارکنان در دفتر مرکزی این مجموعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، مریم بی جامی مدیر توسعه و برنامه ریزی حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی استان کرمان گفت: ارزیابی عملکرد، فرآیندی سالیانه است که عملکرد کارکنان و بهره ‌وری آن‌ ها در مقابل مجموعه‌ ای از اهداف از پیش تعیین‌ شده ارزیابی می‌شود که می‌تواند مهارت‌ها، نقاط قوت و کمبودهای کارمندان را به‌ دقت بررسی کند.

وی با بیان این سوال که چرا ارزیابی عملکرد کارکنان اهمیت دارد، گفت: مدل های ارزیابی عملکرد کارکنان این فرصت را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا با بررسی عملکرد کارمندان خود، به نقاط قوت و ضعف آن‌ها پی ببرند. سپس می‌تواند بر اساس این نتایج، برای بهبود عملکرد کارکنان خود برنامه‌ریزی کنند. چراکه هرچقدر عملکرد کارمندان ارتقا یابد، سازمان هم بهتر، سریع‌تر و با هزینه کمتری می‌تواند به اهداف خودش برسد. در نتیجه نه‌تنها بهره‌ وری کارکنان بیشتر می‌شود بلکه گردش مالی و افزایش درآمد هم برای شرکت به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: روی هم رفته، ارزیابی عملکرد کارکنان، نوعی دارایی برای شرکت محسوب می‌شود. که ارتقا، توسعه کارکنان، روحیه بالا، ابزاری چندکاره برای مدیریت و انگیزش از جمله فواید ارزیابی عملکرد کارکنان است.
بی جامی، کیفیت کار، میزان خلاقیت در حل چالش‌ها، نظرات و بازخوردهای مشتریان درباره کارمند مورد نظر، میزان استقلال یا وابستگی کاری کارمند، مدیریت زمان و نظم و محدودیت‌ها و چالش‌های پیش روی کارمندان را از شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان ذکر کرد.

مدیر توسعه و برنامه ریزی حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی استان کرمان خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها به روش‌های رسمی و غیر رسمی انجام می‌شود. روش های ارزیابی عملکرد هم بسیار متنوع هستند و به همین دلیل هر سازمان با توجه به نیاز خود، معمولا از یک یا چند روش ارزیابی استفاده می‌کنند.

وی، مدیریت بر مبنای اهداف (MBO)، بازخورد 360 درجه، روش کانون ارزیابی، مقیاس رتبه‌بندی رفتاری (BARS)، ارزیابی روان‌شناختی و روش حسابداری (هزینه) منابع انسانی را از جمله روش های جدید ارزیابی عملکرد کارکنان برشمرد.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.