«کارگاه آموزشی ایمنی و بهینه سازی مصرف گاز طبیعی در خانه» در سالن کنفرانس دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان با حضور جمعی از پرسنل این مجموعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، در این کارگاه دکتر سعید سلطانی نژاد از کارکنان شرکت گاز استان کرمان، با بیان این سوال که چرا ایمنی و مدیریت مصرف انرژی اهمیت دارد، گفت: ایمنی برای حفظ جان و سرمایه ها و همچنین مدیریت انرژی برای کاهش هزینه ها، محیط زیست و حفظ منابع انرژی اهمیت دارد.

وی، کشورهای دارنده بیشترین ذخایر گاز طبیعی را روسیه، ایران، قطر، ترکمنستان، عربستان، آمریکا، امارات، ونزوئلا، نیجریه و … ذکر کرد.

دکتر سلطانی نژاد یادآور شد: شعله ور شدن اتفاقی گازهای راه یافته به سطح زمین سبب شناسایی گاز طبیعی شد و بهره برداری از گاز طبیعی همزمان با نفت از سال 1287 در مسجد سلیمان جهت سوخت پالایشگاه، انجام شد.

وی به بیان خطرات گاز طبیعی پرداخت و افزود: فشار گاز، آتش سوزی، انفجار، خفگی در اثر ازدیاد گاز در هوا و خفگی در اثر منواکسید کربن را از جمله خطرات گاز طبیعی برشمرد.

دکتر سلطانی نژاد همچنین به بیان راههای جلوگیری از نشت گاز اشاره و تصریح کرد: استفاده از بست، سرشیلنگی و شیلنگ مناسب، کنترل پوسیدگی لوله های گاز، نشت یابی خانگی با کف صابون، بستن شیر اصلی مصرف گاز هنگام مسافرت و مسدود کردن شیرهای گازی که از آنها استفاده نمی شود با استفاده از درپوش از جمله راههای جلوگیری از نشست گاز است که باید به آنها توجه شود.

وی گفت: استاندارد شیلنگ گاز یک متر و بیست سانتی متر است، شیلنگ گاز انواع مختلفی چون، پوست ماری، دو لایه، تقویت شده لاستیک، لاستیکی در یک نوار فلز، شیلنگ گاز فلزی و غیره دارد که بررسی و کنترل دوره ای شیلنگ گاز ضروری است.

دکتر سلطانی نژاد به خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن اشاره و تصریح کرد: سردرد، تهوع، کم نفسی، افتادن، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری از نشانه های مسمومیت با مونواکسید کربن است.

وی هشدار داد: افراد پیش از نصب و روشن کردن بخاری از باز بودن مسیر دود کش و قرار داشتن کلاهک اچ شکل بر روی آن اطمینان حاصل کنند. سرد بودن قسمت فوقانی لوله بخاری نشانه عدم خروج گازهای خطرناک ناشی از شعله وسایل گاز سوز است و باید وسایل گاز سوز سریعا خاموش شود. علاوه بر این بر نصب صحیح دود کش هم باید دقت شود.

8

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.