کارگاه آموزشی و کاربردی مهارت های فرزند پروری و ارتباط مطلوب با فرزندان نوجوان با سخنرانی دکتر آریا در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر نبی آریا مشاور اجتماعی و روانشناسی در این کارگاه با بیان اینکه چطور می توانیم رابطه ای مطلوب با نوجوان خود برقرار کنیم، گفت: برخی روانشناسان سن نوجوانی را از سن 11-12 تا 17-18 سالگی می دانند که در این سن، نوجوان دچار استرس و تنش هایی می شود که والدین باید با آن رو در رو شوند و بفهمند که نوجوان آنها چه اوضاع و احوالی دارد.

دکتر آریا خاطر نشان کرد: در این سن نوجوان وارد مرحله دوم از زندگی شده است که تقریبا شش تا هفت سال طول می کشد و اتفاقات مهمی برای او از لحاظ روانی و جسمی می افتد که برای اولین بار با آن مواجه شده است.

وی ادامه داد: بلوغ جسمی در این مرحله از زندگی اتفاق می افتد و علاوه بر آن وضعیت روانی نوجوان هم تغییر می کند نوجوان سعی دارد همانطور که به بلوغ جسمی رسیده است نوعی استقلال و جدا شدن از والدین را برای خود رقم بزند و سیم خارداری دور باورهای خود بکشد و باورهای خود را از دیگران متمایز کند.

دکتر آریا تصریح کرد: این که ما انتظار داشته باشیم نوجوان ما که وارد یک مرحله دیگری از زندگی شده، بر همان سیاق کودکی رفتار کند و مرجع مراجعاتش والدین باشد این ممکن نیست چون دارد استقلال را تمرین می کند.

وی اظهار داشت: امر و نهی، نصیحت گری، نه گفتن های مدام، خشونت کلامی، تحقیر و تمسخر، تنبیه بدنی، تحمیل عقاید و باورها، ندیدن و بی توجهی، سرزنشگری و قضاوتگری از جمله مواردی هستند که به عنوان والدین حق نداریم در تربیت نوجوان استفاده کنیم.

13

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

چهار × پنج =