در نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی با استاندار کرمان تفاهم نامه همکاری این دو مجموعه در حوزه‌های مختلف به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، صبح امروز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه تفاهم نامه همکاری مشترک جهت تسهیل تجاری سازی فناوری ها، توسعه کارآفرینی، اشتغالزایی و راهکارهای اجرایی با استفاده از ظرفیت‌ و توانایی های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، تحقیقاتی و فناوری جهاد دانشگاهی  و استانداری کرمان به امضای دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و دکتر محمدمهدی فداکار استاندار کرمان رسید.

کمک استانداری کرمان به توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی

استاندار کرمان در این دیداربا بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک برند پژوهشی در کشور مطرح است، افزود: جهاددانشگاهی استان کرمان در حوزه فرهنگی و تخصصی خود کار کرده و با توجه به ظرفیت ها و نیازهایی که در استان وجود دارد، به اجرای پروژه های این واحد کمک می کنیم.

وی افزود: کرمان استان معدنی است و بیش از 5200 قطعه و 200 نرم افزار و بیش از 100 دوره آموزشی موردنیاز توسط شرکت های معدنی اعلام شده و به دانشگاه ها اعلام کردیم که برای تامین 600 مورد  آمادگی داریم.

دکتر فداکار بیان کرد: معادن آماده همکاری با تولیدکنندگان استان هستند و ریسک را می‌پذیرند و باید پروژه های فناورانه تعریف شود. البته دانشگاه ها در تولید فناوری مقداری عقب هستند که جهاددانشگاهی در این زمینه تجربه دارد و می تواند فعالیت کند.

استاندار کرمان گفت: جای فعالیت های فرهنگی دانشجوئی به ویژه در راستای مکتب حاج قاسم خالی است و شاید به دلیل تعطیلی دانشگاه ها بوده و لازم است فعالیت هایی در این زمینه تعریف شود و ما نیز همکاری خواهیم داشت.

وی افزود: در زمینه فرآوری گیاهان داروئی، کارخانه ای در شهرستان رابر توسط شهید حاج قاسم سلیمانی کلنگ زنی شده و جهاد نصر در حال پیگیری پروژه است و ظرفیت خوبی است که جهاددانشگاهی می تواند بحث فناوری پروژه را دنبال کند.

اعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به توسعه و محرومیت زدایی استان کرمان

دکتر مسلمی نائینی نیز در این دیدار با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار کرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب است و درحوزه های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تخصص های مختلف علوم انسانی و رشته های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی و هنر کار کرده و پتانسیل خوبی برای خدمت به کشور دارد.

وی افزود: جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی در کشور سرآمد است که نمونه بارز آن پژوهشگاه رویان است که عملکرد آن بارها مورد تائید و تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: با توجه به توانائی های جهاددانشگاهی در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و مرکز افکارسنجی ایسپا در سطح کشور، می توانیم به آسیب شناسی و تحلیل مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی بپردازیم.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشگاه گیاهان داروئی جهاددانشگاهی می تواند در استان کرمان نیز در بحث فرآوری و تهیه داروهای مختلف کار کند و آماده همکاری با استان هستیم.

 وی افزود: با توجه محرومیت در جنوب و شرق استان کرمان، این نهاد  می‌تواند از طریق ارتباط با بسیج اساتید و دانشجویان در حوزه محرومیت زدایی ورود کرده و گروه های جهادی را به منطقه اعزام کنیم تا خدمات مختلف ارائه بدهند.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در ایجاد و راه اندازی مراکز مشاوره به ویژه در راستای افزایش بهره‌وری در صنایع معدنی اعلام آمادگی می کند گفت: با توجه به تخصص این نهاد آماده هستیم برای ارتقاء صنایع استان کرمان و تربیت و در آموزش مهارتی موردنیاز این صنایع همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه درمان سرطان اقداماتی خوبی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی انجام داده است افزود: می توانیم به منظور کمک به پیشگیری و درمان این نوع سرطان از ظرفیت متخصصان این نهاد به صورت شبکه ای در استان کرمان استفاده کنیم و جهاددانشگاهی کرمان می تواند یکی از نقاط شبکه سراسری  قلمداد شود و با حمایت استان مرکز غربالگری در کرمان فعالیت کند. همچنین در حوزه پزشکی و درمان فعالیت کلینیک دندانپزشکی جهاددانشگاهی کرمان را توسعه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ یکی از مسائل مهم مدنظر در کشور و در جهاددانشگاهی است و سابقه این نهاد نیز با عملکردهای فرهنگی در اقدامات و برنامه های مختلف انجام شده به خوبی ملموس است گفت: در راستای کمک به موضوعات جهاد تبیین آمادگی داریم تا از ظرفیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای خود در راستای توسعه کمی و کیفی این موضوع در سطح استان فعالیت های شایانی انجام دهیم و نمونه آن برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه ای دانشجوئی در سطح بین المللی است.

تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت های جهاددانشگاهی

همچنین دکترمحمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در این جلسه اظهار کرد: پتانسیل های بسیار خوبی در جهاددانشگاهی هم در خود نهاد و هم در ارتباط با مجموعه های اجرائی کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت های جهاددانشگاهی گفت: یکی از حوزه ها، فرهنگی است و در ابعاد مختلف از جمله مکتب حاج قاسم، جهاد تبیین، هنر اسلامی و … می توانیم در استان استفاده کنیم.

دکتر زاهدی بیان کرد: دنیا، دنیای فناوری است و شاید فروش فناوری ارزش افزوده بیشتری از کارخانجات و صنعت داشته باشد و جهاد دانشگاهی پتانسیل های بسیاری در این حوزه دارد و طی تفاهمنامه ای می توان بین جریان دانشگاهی، استانداری و جهاد چند پروژه فناورانه در حوزه های مختلف تعریف کرد.

وی بیان کرد: در تولید فناوری و مهندسی معکوس اقلام وارداتی موردنیاز صنایع استان می توانیم کار کنیم و در برنامه هفتم قرار است ماموریت نظارت بر واردات به جهاد دانشگاهی داده شود.

دکتر زاهدی در پایان پیشنهاد ساخت مهمانسرای جهاددانشگاهی استان کرمان را با همکاری استانداری داد.

تشریح فعالیت‌های جهاددانشگاهی در کرمان

دکترمهدی بازمانده رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان نیز در این دیدار گفت: در جهاددانشگاهی استان با محوریت حوزه صنعت و معدن، پزشکی و فرهنگی کارهای متعددی انجام داده ایم. به ویژه در راستای ترویج مکتب حاج قاسم، برنامه های مختلفی در شورای فرهنگ عمومی استان و دانشگاه پیشنهاد داده ایم.

وی با اشاره به اینکه مجوز مرکز مهارت های پزشکی جنوبشرق کشور را در کرمان دریافت کرده ایم، گفت: ایجاد کارخانه فرآوری مواد کم عیار معدنی در کرمان را در دست اقدام داریم که کار دانش بنیانی است و با ظرفیت 10 تن بر ساعت فعالیت خواهد داشت و تلاش براین است در دهه فجر افتتاحیه خط را داشته باشیم و طراحی خطوط فرآوری را برای کمک به معادن غیرفعال استان داریم.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی متولی 15 مرکز R&D در حوزه معدن و کشاورزی در استان است و شناسائی خلاءهای آموزش مهارتی در صنوف را داریم.

5

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.