تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی فی ما بین جهاددانشگاهی استان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان منعقد شد.

به گزراش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان،  سرهنگ محمود مهدوی‌فرد در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان، استفاده از زبان هنر در نشر ارزش‌های دفاع مقدس را تأثیرگذار خواند و با اشاره به ۱۰ معاونت زیر مجموعه این بنیاد، افزود: در بخش معاونت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، مجموعه حفظ آثار کرمان توفیقات خوبی به دست آورده و سال گذشته کرمان رتبه اول تولید کتاب کودک و نوجوان و رتبه چهارم کتاب ملی کشور را کسب کرد که نتیجه همکاری نویسندگان کرمان است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان به ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد پرداخت و اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از دهه ۷۰ در کشور و از دهه ۸۰ در کرمان کار خود را زیر مجموعه ستادکل نیروهای مسلح آغاز کرد و هدف این نهاد، گردآوری، ثبت، حفظ و نشر آثار مربوط به دوران دفاع مقدس است.

مهدوی فرد با بیان اینکه سوژه‌یابی و ارزیابی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از طریق شورای نشر پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تولید کتاب‌های صوتی و ترجمه کتاب‌های منتشر شده به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی و … به‌صورت محدود آغاز شده تا در مجموعه‌های مختلف و برای زائران سردار سلیمانی ارائه شود. همچنین سه کتاب به‌صورت بین‌المللی ارائه شده است.

وی از برگزاری جشنواره «افتخار من» در راستای جمع‌آوری و حفظ خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس خبر داد و با بیان اینکه سال گذشته یکی از پیشکسوتان کرمان رتبه اول را به دست آورد، افزود: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نوشتن کتاب‌هایی با رویکرد رمان در دستور کار است و تلاش داریم کتاب‌های دفاع مقدس در سبد مطالعاتی جوانان قرار بگیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه تولیدات فیلم کوتاه با موضوع دفاع مقدس ادامه داد: در فضای مجازی نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است و سال گذشته در تولیدات فضای مجازی کشور رتبه اول را به دست آوردیم.

وی از جمع‌آوری، ثبت و ارزیابی اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس به صورت سراسری خبر داد و تصریح کرد: نرم افزار «سجا» در حال تکمیل شدن است که پس از تکمیل دسترسی عموم به اسناد فراهم می‌شود.

مهدوی فرد با بیان اینکه نقش دو گروه روحانیون و بانوان در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده اما امروز کمتر به آنها پرداخته می‌شود، ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در حال فعالیت در این دو حوزه است. در مجموع استان کرمان ۴۷ شهید زن دوران دفاع مقدس، ترور و تشییع شهید سلیمانی را داریم که خاطرات و اطلاعات آنها جمع‌آوری و کتاب نقش زنان در حوزه دفاع مقدس با نام «مثل سمیه» چاپ شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه شهدای گمنام نیز تولیت با بنیاد حفظ آثار است، افزود: تاکنون بیش از ۱۸۰ درخواست برای تدفین شهدای گمنام در نقاط مختلف استان ارائه شده که ۱۲ نقطه تأیید شده و در ایام فاطمیه امسال مراسم تدفین انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان توجه جهاددانشگاهی به موضوع ایثار و شهادت را مهم دانست و گفت: مجموعه فاخر جهاد دانشگاهی اقدامات مهمی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد و با این اقدامات به‌زودی شاهد رشد چشمگیر استان خواهیم بود. در حوزه فرهنگی نیز بزرگداشت یاد شهدا و انتشار و توزیع کتاب و اجرای برنامه‌های فرهنگی در مراسم سالگرد شهید سلیمانی از سوی جهاددانشگاهی بسیار ارزشمند است.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، نیز در این دیدار گفت: باید در راستای رشد خلاقیت و نوآوری بین دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی تلاش کنیم و این موضوع از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

دکتر مهدی بازمانده، با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی دانش آموزان، گفت: آموزش مهارت به صورت حرفه‌ای در برنامه مدارس مهم است باید امکان انتخاب و فعالیت در زمینه‌های مورد علاقه برای آنها فراهم شود. تا بتوانند در راستای علاقه‌مندی های خود مهارت آموزی کنند.

وی ادامه داد: آموزش مهارتی در زمینه های مختلف و در کنار آن انجام امور فرهنگی، اثرات مثبت بسیاری را در ذهن دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و از جمله می‌توان به احساس مسئولیت در آنها اشاره کرد. این امر باعث می‌شود وقتی که وارد بازار کار می‌شوند، به عنوان افراد ماهر، بدانند که کدام حرفه را می‌خواهند انتخاب کنند.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان همچنین با تاکید بر انجام کارهای فرهنگی در مدارس، گفت: کار فرهنگی را باید از مدارس شروع کرد و در این راستا معلمان نقش مهمی را عهده‌دار هستند. به این منظور جهاددانشگاهی استان کرمان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس طرح مدرسه مقاومت را در دستور کار خود قرار داده است.

 

12

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

1 × 3 =