در نهمین اجلاسیه نماز استان که با محوریت نماز و نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، دانشگاه و مسجد با حضور مسئولان کشوری و استانی، روحانیت، دانش‌آموزان و دانشجویان در کرمان برگزار شد، از جهاددانشگاهی استان کرمان درخصوص تدوین سند اقامه نماز استان تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این اجلاسیه با بیان اینکه نماز فعل مکلف و مهمترین فروع دین است، اظهار کرد: براساس روایتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سیمای دین نماز است.

وی افزود: نماز توجه به خدا را افزایش داده و آثار بسیاری دارد و سبب تقرب به خدا و دوری از پلیدی‌ها می‌شود.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه در حوزه نماز به مأموریت خود خوب عمل نمی‌کنیم و گاهی برخی نماز را ضایع می‌کنند، گفت: درخواست داریم این اجلاسیه سالانه به سمتی برود که برای به پای نماز ایستادن و ماندن راهکار ارائه شود.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیزدر این اجلاسیه گفت: نماز مهمترین دستور الهی است که از آن گذشتی نیست و وظیفه ما در دولت کمک به اقامه نماز در همه حوزه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه کارهای مهمی در حوزه نماز در استان کرمان انجام شده، افزود: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، تدوین سند اقامه نماز استان از سوی جهاددانشگاهی کرمان، برگزاری سالانه اجلاسیه‌های نماز و … از جمله این برنامه‌هاست.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن عسکری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان در این اجلاسیه به عوامل مؤثر در دعوت نوجوانان و جوانان به نماز پرداخت و گفت: در حوزه دعوت به نماز تکالیفی برعهده داریم و اگر روش دعوت کامل، جامع و در شأن جوانان باشد، مؤثر خواهد بود.

وی سه محور را در ارتباط با دعوت جوانان و نوجوان به نماز مهم دانست و افزود: نخستین محور، اصلاح اشتباهات در روش‌های دعوت به نماز است که اگر اصلاح نشود دشمن در نقشه خود برای گرفتن اعتقادات جوانان و نوجوان موفق می‌شود. ما باید نگاه تأییدی را جایگزین نگاه تغییری کنیم. ادبیات کلامی ما در نگاهی که می‌خواهیم فرد را تغییر دهیم متفاوت است اما نگاه تأییدی که مورد توجه اسلام نیز هست سبب رشد جوان می‌شود و در نهایت او با برنامه‌های تربیتی همراه خواهد شد اما نگاه تغییری نوجوان و جوان را از صحنه خارج می‌کند.

عسکری بیان کرد: امروز بسیاری از جوانان به نماز اعتقاد دارند و باید نگاه منفی به نوجوانان و جوانان را برداشت زیرا با نگرش مثبت نسبت به آنها می‌توانیم سبب جذب نسل نو شویم.

وی بیان کرد: محور دومی که باید به آن توجه شود این است که شیوه دعوت ما به نماز باید مانند دعوت خداوند به نماز در قرآن باشد که می‌گوید باید نماز را اقامه و آن را بلند کنیم زیرا نماز از منکر باز می‌دارد. نماز، صحنه به نمایش گذاشتن زیبایی‌های اخلاقی است و اگر این صحنه در مدارس و دانشگاه‌ها به نمایش در آید جوانان نیز پیروی می‌کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان با طرح این سؤال که چه زمانی قرار است بر فلسفه نماز کار شود و زیبایی‌های آن بیان شود؟ گفت: باید زیبایی‌های صحنه نماز آموزش داده شود و در این راستا معلمان و اساتید نقش محوری دارند و تا خود آنها مجهز به نماز نشوند نمی‌توانند نسل نو را تشویق به نماز کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان اظهار کرد: محور سوم فعال کردن ظرفیت‌هایی در حین برگزاری نماز است که به حل مشکلات دانشجویان و دانش‌آموزان کمک می‌کند و نماز می‌تواند محلی برای جمع شدن مسئولان دانشگاه و حل مشکلات دانشجویان باشد.

گفتنی است: در پایان این اجلاسیه از سند پنج ساله نماز استان که از سوی جهاددانشگاهی کرمان تهیه شده، رونمایی و دستگاه‌های برتر استان در حوزه نماز تقدیر شدند.

8

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

بیست − 6 =