رویداد استارتاپی شتاب، که در تیرماه کار خود را با انتشار فراخوان برای جذب ایده‎های محیط زیستی منتشر کرد، فرصتی را برای محققان و ایده‌پردازان فراهم ‌آورد تا ایده‌های خود را در قالب یک رویداد ملی محک بزنند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، این رویداد با موضوع نوآوری در مدیریت پسماند و محیط زیست به ویژه پسماند شهری، معدنی و صنعتی؛ با هدف ساماندهی مدیریت پسماند و تفکیک زباله برگزار می شود تا به واسطه آن ایده‌هایی که در این خصوص ارائه می‌شوند هدایت و سازماندهی شوند و از میان آن‌ها طرح‌های کاربردی استخراج شود. رویداد حالا به ایستگاه آخر رسیده و در روزهای آتی برندگان و طرح‎های برگزیده معرفی خواهند شد.

اولین رویداد استارتاپی سیرجان در حوزه مدیریت پسماند و محیط زیست رقم خورد

برگزاری چنین رویدادهایی نیازمند یک کار تیمی و یک تفکر برنامه‌ریزی‌شده است. نسیبه‌ مظفری کارشناس ارشد کامپیوتر و سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سیرجان که مدیریت اجرایی رویداد شتاب را برعهده دارد در خصوص جزئیات این رویداد می‌گوید: دلیل اصلی برگزاری چنین استارت‌آپ‎هایی شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر و حمایت از آن‌ها به‌منظور کارآفرینی و ایجاد اشتغال است. به‌همین‌منظور این رویداد با هدف تجمیع دانش موجود در حوزه پسماند و محیط‌زیست و ارائه راهکارهای نوین جهت تولید محصول و خدمات جدید با بهره‌وری بالاتر مطرح‌شد و این اهداف بایستی مطابق با نیاز جامعه باشد.

وی اهمیت حوزه محیط‌زیست را عامل مهمی در اجرای چنین رویدادهایی می‌خواند و اضافه می‌کند: این‌موضوع به محیط‌زیست، مدیریت پسماند شهری و معدنی و همچنین ارائه روش‌های نوین و بازیابی و بازچرخانی پساب‌ها و شورابه‌های معادن، راهکارهای نوین در مدیریت پسماند، تفکیک زباله از مبدا، هوشمندسازی و تسهیل مشارکت اجتماعی در حفظ محیط‌زیست و… می‌پردازد.

مظفری به حمایت‌هایی که از صاحبان ایده‌ها می‌شود نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: حمایت‌های مادی و معنوی نهادهای حمایت‌کننده از افرادی که ایده‌های خود را در این رویداد محک می‌زنند می‌تواند ایجاد انگیزه‌ای باشد برای ادامه چنین برنامه‌هایی. همچنین افراد حاضر در این رویداد می‌توانند از دوره‌های علمی پرورشی به‌منظور توانمندسازی و توسعه ایده‌های ارائه ‌شده بهره‌مند شوند.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به این‌که نهادهایی چون گل‌گهر، شهرداری، مؤسسه معراج اندیشه، شبکه توسعه اجتماعی رسالت، اداره صمت، اداره کار و… در این رویداد همراهی خواهند کرد اضافه می‌کند: کلیه ایده‌هایی عملیاتی که به دبیرخانه رویداد ارسال شده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند تا ایده‌های ناب و برتر به نتیجه برسند و اگر نیازمند تفکر بیشتر طرح‌های پژوهشی برای عملیاتی شدن این ایده‌ها باشند، به آن‌ها از طریق ارائه فضای کار اشتراکی و یا ارائه تسهیلات کمک خواهد شد.

 

ایده‎های برگزیده به کارآفرینی منجر می ‎شوند

توجه به حوزه کارآفرینی در عصر حاضر بسیار مهم است. وی در این خصوص تصریح می‌کند: افرادی که ایده‌های خاص و مشخصی در حوزه مدیریت پسماند داشتند پس‌از اعلام فراخوان ایده خود را در سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی همراه با طرح اولیه و توضیحات مختصری از ایده ثبت کردند و ایده‌های دریافتی با حضور کارشناسان بررسی و سنجیده شد. این ایده‌ها پس‌از ارزیابی اولیه توسط مربیان و مدرسان وارد کانال هدایت و حمایت می‌شوند. به شرکت‌کنندگان این فرصت داده شد که ویرایش‌های لازم را بر روی ایده‌های خود انجام دهند تا در نهایت یک طرح کسب‌وکار را برای ارائه در روز اختتامیه داشته باشند چرا که ارائه ایده‌های ارسالی در روز اختتامیه یکی از ملزومات این رویداد می‌باشد.

مظفری خاطرنشان می‌کند: ایده افراد شرکت‌کننده در این رویداد توسط داوران برجسته که اغلب اساتید مطرح در حوزه پسماند و سرمایه‌گذاران هستند بررسی شد و سپس صاحبان ایده‌های برگزیده در روز اختتامیه با حمایت‌های مالی و معنوی و همچنین استقرار در مرکز نوآوری می‌توانند عملیاتی کردن ایده‌های خود را دنبال کنند.

ازآنجایی‌که برگزاری چنین رویدادهای مهمی بایستی از نظر فنی و تخصصی در سطح بسیار بالایی باشد می‌طلبد داورانی هم که برای داوری آثار انتخاب می‌شوند افراد مطرحی باشند.

مظفری با اشاره به این‌که داوران این رویداد افرادی هستند که در سطح ملی در حوزه محیط‌زیست و مدیریت پسماند سررشته داشته و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بسیاری در این زمینه انجام داده‌اند خاطرنشان می‌کند: مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سیرجان به‌عنوان مجری برگزاری این رویداد تمام تلاش خود را به کار گرفت تا داوران مطرح و برگزیده‌ای را برای بررسی آثار ارسالی انتخاب نماید چرا که ایده‌های دریافتی پس‌از برگزاری اختتامیه در حوزه عملیاتی بکار گرفته خواهند شد.

وی تصریح می‌کند: جهاد دانشگاهی سیرجان با توجه به ماهیت مهارت محوری که دارد همواره در این تلاش است که دروس مهارتی و کاربردی را در اولویت قرار دهد و دانشجو را به سمتی سوق دهد که بتواند با توجه به مهارت‌هایی که در دانشگاه می‌آموزد وارد بازار کار شود. ماموریت علمی این مرکز با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان سیرجان حول صنعت و معدن قرار گرفته‌است. بنابراین در برگزاری رویداد شتاب تصمیم بر این شد که مهارت‌های کاربردی بیشتر از همیشه مدنظر قرار گرفته شود تا با دریافت ایده‌های قابل‌اجرا و هدفمند بتوانیم اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزنیم.

مدیر اجرایی برگزاری رویداد شتاب در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ حوزه مدیریت پسماند برای برگزاری این رویداد رفتید، می‌گوید: با توجه به مرکز نوآوری مدیریت پسماند معدنی و صنعتی جهاد دانشگاهی سیرجان که مدت‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند و همچنین با توجه به نیازی که به استقرار هسته‌های نوآور در این مبحث احساس می‌شد تصمیم بر آن شد که مدیریت پسماند را محور اصلی رویداد قرار دهیم تا این هسته‌ها تقویت و حمایت شوند. از طرفی براساس نیازی که در بخش معدن و صنعت وجود داشت پرداختن به این‌موضوع می‌تواند مایه همکاری صنعت و معدن و دانشگاه شود. به این دلیل که باطله‌های معدن زیاد است و معمولاً یک سری مواد باارزش در آن‌ها وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در موارد کاربردی استفاده کرد، این‌موضوع با توجه به پتانسیل شهرستان در صنعت و معدن انتخاب شد تا محصول تجدیدپذیر از آن استخراج شود و در بازار عمل بکار گرفته شود.

 

برای مدیریت پسماند باید از خودمان شروع کنیم

مظفری بر تأثیرات مهمی که برگزاری این رویداد در جامعه برجای خواهد گذاشت اشاره کرده و می‌گوید: توجه ما در برگزاری این رویداد صرفاً به بخش صنعت و معدن نبود بلکه به مسائل شهری هم نگاه ویژه‌ای داشتیم. همه انسان‌ها در زندگی خود با پسماند در ارتباط هستند. اگر این پسماند توسط هر فرد مدیریت شود نفع بسیاری به جامعه خواهد داد و اگر بتوانیم از شهر خودمان این اتفاق کوچک را رقم زده و فرهنگ‌سازی غنی برای تفکیک زباله ایجاد کنیم بزرگ‌ترین تأثیری خواهد بود که این رویداد می‌تواند از خود بر جای بگذارد. درواقع افراد باید با این مسئله آشنا شوند که تفکیک زباله باید از مبدأ و از منازل هر شخصی شروع شود و هر یک از ما نسبت‌به محیط‌زیست و پسماند که از زباله‌ها تولید می‌شود وظیفه و مسئولیت داریم. این فرهنگ‌سازی تأثیرات بسیاری را با خود به‌همراه دارد.

وی به استقبال بسیار خوب از این رویداد نیز اشاره کرده و می‎گوید: بعد از انتشار فراخوان که به‌صورت کشوری انجام شد و تبلیغات گسترده‌ای که داشتیم از صاحبان ایده و همه افرادی که در حوزه محیط‌زیست و مدیریت پسماند دغدغه‌مند بودند ایده‌های خود را ثبت کردند و از مجموع ایده های رسیده تعدادی ارزیابی اولیه شده و به مرحله داوری راه میبابند. ودر نهایت به ۳ ایده برتری که حد نصاب امتیاز داوران را در هر حوزه کسب کنند جوایز ارزنده اهدا خواهد شد. سایر ایده‌های عملیاتی نیز به‌عنوان طرح‌های برتر هسته نوآور در مرکز نوآوری دانشگاه مستقر می‌شوند و در فضای کار اشتراکی قرار می‌گیرند تا از دانش سایر افراد استفاده کنند. برای این‌که این ایده‌ها به مرحله نهایی رسیده و به محصول کاربردی تبدیل شوند باید از حمایت همه‌جانبه برخوردار شوند. حمایت از این ایده‌ها در راستای اهداف مرکز نوآوری هم هست و از حمایت همه ارگان‌های حاضر در رویداد استفاده خواهد شد.

سرپرست مرکز اموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی سیرجان در خصوص برگزاری اختتامیه رویداد شتاب خاطرنشان می‌کند: قرار بود اختتامیه به‌صورت مجازی در روز هفده مرداد برگزار شود اما با توجه به این‌که شهرستان سیرجان در وضعیت قرمز کرونا قرار داشت برگزاری اختتامیه به هفته دوم شهریورماه موکول شد. علی‌رغم تمام تلاشی که برای برگزاری رویداد به‌صورت حضوری انجام دادیم اما با توجه به شرایط کنونی بیماری کرونا برگزاری رویداد به‌صورت حضوری امکان‌پذیر نبود بنابراین با توجه به استقبال متقاضیان و درخواست آن‌ها این رویداد یک ماه تمدید شد و مراسم اختتامیه در روز هفدهم شهریور ماه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در مراسم اختتامیه به لینک http://vc1.uast.ac.ir/ke مراجعه نمایند.

وی خاطرنشان می‌کند: با استقبال خوبی که از این طرح شد تا کنون ۴۰ ایده ثبت شده و در نهایت در هر کدام از دو حوزه صنعتی و شهری ۳ ایده برتر از جوایز نقدی،  تسهیلات حمایتی برخوردار خواهند شد و تندیس رویداد را دریافت خواهند کرد. برنامه‌هایی که به‌صورت مجازی برای این رویداد در نظر گرفته‌شده از تاریخ دوازده تا هفدهم شهریور ماه برگزار می‌شود. در تاریخ دوازده و سیزده شهریورماه کارگاه بوم کسب‌وکار از ایده تا محصول و کارگاه نحوه ارائه مؤثر را خواهیم داشت که توسط علی عبدی جمایران دکترای تخصصی کارآفرینی، مشاور و مدرس دانشگاه برگزار می‌شود. چهارده شهریورماه برنامه پیش رویداد برگزار می‌شود که در آن از کارآفرینان موفق در حوزه پسماند و محیط‌زیست استفاده خواهد شد و یک آماده‌سازی برای برگزاری مراسم اختتامیه خواهد بود. در تاریخ پانزده شهریور ماه نیز ارزیابی نهایی ایده‌ها توسط تیم ارزیابی انجام خواهد شد، در شانزدهم شهریور ماه پیش‌داوری ایده‌ها و در هفدهم شهریورماه نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد که با اعلام نفرات برتر و اهدای جایزه به آن‌ها همراه خواهد بود.

برگزاری چنین رویدادهای علمی و عملی در سطح شهرستان‌هایی مثل سیرجان که هم پتانسیل‌های علمی خوبی دارند و هم بسترهای مناسبی برای ایده‌پردازی؛ می‌تواند زمینه‌ای را فراهم آورد تا نقش علم در جامعه پررنگ‌تر شده و علاقه‌مندانی که ایده‌های کاربردی و مناسبی در این زمینه دارند بتوانند برای ارائه ایده‌های خود بستر مناسبی را پیدا کنند.

رویداد استارتاپی اولین رویدادی بود که در سیرجان با این هدف برگزار در حوزه مدیریت پسماند و محیط زیست و با استقبال خوبی روبرو شد. مراسم اختتامیه در تاریخ هفده شهریورماه برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از لینک این رویداد که در گزارش به آن اشاره شد برای حضور در برگزاری مجازی مراسم اختتامیه اقدام نمایند.

19

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.