مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز از سلول های بنیادی استفاده می شود که در مرحله کارآزمائی بالینی فاز سه هستیم و امیدواریم طی سه تا پنج سال آینده در درمان این بیماری ها از سلول های بنیادی استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکترمرتضی ضرابی پیش از ظهر امروز ۲۷ آذرماه در جمع اصحاب رسانه در جهاد دانشگاهی استان کرمان اظهار کرد: لازم است فرهنگسازی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی و ذخیره سازی این سلول ها با اطلاع رسانی و ابزارهای رسانه ای انجام شود تا مردم بتوانند از خدمات ذخیره سازی سلول های بنیادی و خون بند ناف به نحو موثری استفاده کنند.

وی افزود: کاری که در زمینه سلول های بنیادی آغاز شد، حاصل دوراندیشی پژوهشکده رویان بود و مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در نامه ای به مقام معظم رهبری اعلام کرد سلول های بنیادی به عنوان تحول در پزشکی مطرح است و اگر امروز وارد این عرصه بشویم، در آینده می توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم و تنها نگرانی محققان این حوزه، مسائل اخلاقی است که رهبری تاکید کردند روی سلول های بنیادی کار شود و از آن به عنوان ثروت هنگفتی نام بردند و امروز مشخص است هر کشوری به این دانش دست یافته، به یک ثروت بی انتها دسترسی دارد.

ضرابی با اشاره به اینکه هدف این است سلول های بنیادی از منابع مختلف را در مجموعه رویان جمع آوری کنیم، گفت: سلول های بنیادی سلول هایی هستند که تشکیل دهنده همه بافت های بدن بوده و این سلول ها را می توان از مغز استخوان، خون بند ناف، خون محیطی، بافت چربی و ریشه دندان شیری به دست بیاوریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: دانش سلول های بنیادی یک تحول در علم پزشکی ایجاد کرده و تلاش می کنیم در درمان بیماری های صعب العلاج از سلول های بنیادی استفاده کنیم و فرهگسازی ترغیب خانواده ها به ذخیره سازی یا اهداء سلول های بنیادی در واقع به عنوان بیمه سلامتی است.

وی با بیان اینکه خون بند ناف یکی از منابع سلول های بنیادی است که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود، افزود: برخی مراجع علمی می گویند نمونه خون بند ناف را تا ۲۵ سال می توان نگهداری کرد و برخی معتقدند برای مدت نامحدود می توان آن ها را نگه داشت.

ضرابی با اشاره به اینکه سلول های بنیادی در بیماری هایی با منشاء خونی، انواع سرطان خون، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی و … استفاده می شود، گفت: از نمونه ها ذخیره ده سلول های بنیادی تاکنون در درمان ۳۱ بیمار مبتلا به سرطان خون استفاده شده که بیش از ۸۰ درصد این پیوندها موفق بوده است.

وی اظهار کرد: برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز از سلول های بنیادی استفاده می شود که در مرحله کارآزمائی بالینی فاز سه هستیم و امیدواریم طی سه تا پنج سال آینده در درمان این بیماری ها از سلول های بنیادی استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به فعالیت پالایشگاه محصولات زایمانی رویان عنوان کرد: همراه با تولد نوزاد پنج جزء زایمانی شامل خون و بافت بند ناف، پرده های جنینی، مایع جنینی و … خارج می شود که دورریختنی نیست و از پرده جنینی در درمان سوختگی، جراحی قرنیه و زخم دیابتی می توان استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر واحد خون بند ناف اگر بخواهد وارد کشور شود، ۴۵ هزار یوور هزینه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر دو بانک خصوصی و عمومی خون بند ناف در کشور داریم و خانواده ای که بخواهد برای خودش سلول بنیادی ذخیره کند باید با مراجعه به سایت ما و دفاتر استان ها ثبت نام و قرارداد منعقد کند و هزینه ۶ میلیون تومانی پرداخت شود اما در بانک عمومی، هزینه پرداخت نمی شود و دولت پرداخت می کند و پیشنهادات تشویقی می تواند خانواده ها را ترغیب بکند.

ضرابی با بیان اینکه نمونه های سلول های بنیادی برای هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد، قابل استفاده است، گفت:  در بانک عمومی نمونه را اهداء می کنند که در این بانک نزدیک به ۵۰۰۰ نمونه خون بند ناف و در بانک خصوصی نزدیک به ۱۸۵ هزار نمونه داریم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ذخیره سازی ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف در کشور انجام شده و بزرگ ترین بانک خون بند ناف خاورمیانه را داریم، اظهار کرد: در کل کشور دفاتر نمایندگی فعال و ۴۵ نمایندگی داریم و کرمان از استان های فعال است و نزدیک به ۱۰ هزار نمونه را تاکنون جمع آوری کرده و نمونه هایی از درمان بیمارانی را در کشور داریم از استان کرمان پیوند شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان در بخش دیگری از سخنانش گفت: موفق شدیم اولین نمونه مخزن نگهداری سلول های بنیادی را در کشورمان بسازیم که ساخت آن در انحصار چند کشور محدود بود و بعد از دو سال کار مطالعاتی با همکاری یک شرکت دانش بنیان این مخزن ساخته شد و امیدواریم دیگر برای نگهداری نمونه های سلول های بنیادی نیاز به واردات این تانک نداشته باشیم و تکنولوژی پیشرفته در برودت منفی ۱۹۶ درجه نمونه ها را نگهداری کند.

7

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.