نشستی از سلسله نشستهای زیارت جامعه کبیره با حضور جمعی از پرسنل جهاددانشگاهی استان کرمان در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری در ابتدا ضمن گرامی داشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای پانزده خرداد، گفت: در بخشی از زیارت جامعه کبیره جمله “وَ مُنْتَهَی الْحِلْمِ” آمده است. که ” مُنْتَهَی” به معنی درجه ی نهایی و آخرین مرتبه هر چیزی و ” الْحِلْمِ” یعنی بردباری و تحمل ناملایمات است.

وی با بیان اینکه خصوصیت حلم را در سیره اهل بیت مشاهده می کنیم، گفت: اهل بیت با آنکه دارای مقام تکوینی هستند و با اراده و مشیت شان به اذن خدا حکومت مطلقه بر عالم و آدم را دارند در مقابل انواع اهانت ها، اذیت ها و آزارها که از دشمنان شان می دیدند به منظور حفظ اساس دین نهایت بردباری را از خود نشان می دادند و آنجا که می دانیم بر سر پیامبر اکرم (ص) خاکستر می ریختند و سنگبارانشان می کردند شاید یک روز نبود که در مکه از بیرون به خانه بیایند و تن و بدنشان زخمی نباشد با این همه درباره آنها دعا می کردند و این نهایت بردباری است.

حجه الاسلام و المسلمین عامری با بیان اینکه، هم اکنون نیز حضرت ولیعصر (عج) از دست این بشر چقدر رنج می برند و خون دل می خورند، تصریح کرد: دین خدا برای ولی زمان از جان خود و عزیزانشان محبوب تر است وقتی می بینند این انسانهای طغیانگر چه مصیبتهایی بر سر دین می آورند، می توانند با یک اراده و اشاره نابودشان کنند در عین حال تحمل می کنند تا زمان ماموریتشان از جانب خداوند فرا برسد این نیز از مصادیق منتهای حلم است یعنی نمی توان حلم را از این درجه بالاتر تصور کرد.

وی  ادامه داد: حضرت سید الساجدین (ع) را در حالی که غل و زنجیر به گردن داشتند همراه با عمه ها و خواهرانشان وارد مجلس شوم یزید می کنند در صورتی که ایشان می توانستند با استفاده از حکومت والایشان در یک لحظه تمام یزید و یزیدیان را نابود کنند اما تحمل می کنند و رضا به قضای الهی می دهند و تا حدی که می فرمایند “ما را به یک ریسمان بسته بودند یک سر ریسمان به گردن من و یک سر دیگرش به بازوی عمه ام زینب (س) بود بچه ها نمی توانستند پا به پای بزرگترها بیایند زمین می خورند و آنها را با تازیانه از زمین بلند می کردند” اما امام زین العابدین (ع) تحمل کردند. و این نیز منتهی حلم و بردباری است.

وی افزود: حلم یکی از ویژگی های بسیار فاخر حضرت امام (ره) بود که توانستند از همان ابتدا در مقابل متحجرین، کسانی که فکر بسته ای داشتند و یا در مقابل طاغوتیان صبر پیشه کنند. ایشان در چهار سالگی یتیم شدند و از وقتی که خود را شناختند یک رزمنده شجاع بودند، غیبت نمی کردند به درس اخلاق، خودسازی و تزکیه نفس می پرداختند.

وی با بیان اینکه زیارت جامعه امام خمینی (ره) ترک نمی شد، خاطرنشان کرد: امام راحل از زمانی که درس می خواندند تهذیب، خود سازی و تزکیه نفس می کردند ایشان چهارده سال در نجف تبعید بودند هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در حرم امیرالمومنین (ع) ایستاده زیارت جامعه کبیره می خواندند و اگر یک شب مریض بودند در منزل و بالای پشت بام این زیارت را قرائت می کردند.

9

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.