نشستی از سلسله نشستهای زیارت جامعه کبیره با حضور جمعی از پرسنل جهاددانشگاهی استان کرمان در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری در این نشست، ضمن گرامیداشت سالروز آزادی سازی خرمشهر گفت: جمله معروف ” خرمشهر را خدا آزاد کرد” را امام خمینی (ره) فرمودند و خدا می داند وقتی این خبر پخش شد چه شادی و نشاطی در ملت ایران به وجود آمد.

وی در ادامه با قرائت جمله ” مُنْتَهَی الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْکرَمِ” از زیارت جامعه کبیره، گفت: اهل بیت (ع) اصل هستند و سلام می کنیم بر اهل بیت عصمت به عنوان اصول کَرم. کلمه اصول، جمع اصل و اصل یعنی پایه است. هر چیزی پایه و اساسی دارد مثلا برای ساختمان اول کانال می کنند، پی ریزی می کنند و بعد دیوار را روی آن می گذارند که اگر این پی ریزی نباشد ساختمان فرو می ریزد.

حجه الاسلام و المسلمین عامری با بیان این مطلب که در قرآن موجودات خبیث و طیب به درخت خبیث و طیب مثل آورده شده اند، گفت: در سوره ابراهیم آمده است: “آيا نديدى كه خداوند چگونه مثل زده؟ كلمة طيّبه (سخن و ايمان)، همانند درختى پاك است كه ريشه‌اش ثابت و شاخه‌اش در آسمان است.” اینجا قرآن کریم اصل و فرع را تعبیر می کند.

وی در ادامه به بیان معنی کَرم پرداخت و افزود: اگرچه کَرم در میان مردم به معنی جود و بخشش است، اما آنچه از گفتار دانشمندان اهل لغت عرب به دست می آید این است که سخاوت معنای کَرم نیست بلکه از لوازم یا از مظاهر کَرم است و کَرم مطلق، ارزشمندی و پسندیدگی است، هر چه در نوع خود دارای عزت و احترام باشد، کَرم گفته می شود. لذا همه ی موجودات حتی جمادات، کریم و غیر کریم دارند. مثلا به جواهرات گرانبها مانند عقیق، فیروزه و یاقوت احجار کریمه می گویند. به هر موجودی که در نوع خود دارای زیبایی و شایستگی باشد و از ارزش و عزت خاصی برخوردار باشد، کریم می گویند.

وی ادامه داد: بنابر این کَرم به معنی واقعیش مختص و منحصر به ذات اقدس حضرت اکرمُ الاکرمین است آن کسی که همه چیز می دهد و هیچ چیز عوض نمی خواهد، کریم مطلق همان است. خاندان رسالت مظهر کَرم خداوند هستند از چه سنخی؟ از سنخی که کار بی منت می کنند. آری خاندان رسالت مظهر صفت کَرمِ حضرت اکرمُ الاکرمین هستند.
15

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.