نشست “شرح زیارت جامعه کبیره” با موضوع اهمیت سلام کردن با حضور جمعی از پرسنل جهاددانشگاهی استان کرمان در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزاش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری ، گفت: زیارت جامعه کبیره زیارت نامه ای است که می توانیم در حرم همه ی امامان و امامزادگان قرائت کنیم و دارای فرازهای بسیار ارزشمندی است. در ابتدای زیارت جامعه کبیره آمده است “السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا أهلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ “، که امروز معنا و مفهوم آنرا بیان می کنیم.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: وقتی دو نفر مسلمان با هم ملاقات می کنند پیش از هر رفتار و گفتاری به یکدیگر سلام می کنند، یکی سلام می کند و دیگری جواب می دهد. البته هر قومی آداب خاصی هنگام ملاقات با هم دارند، بعضی کلاه از سر خود بر می دارند، بعضی دست بلند می کنند، بعضی دست یکدیگر را می فشارند و… اما ترجیح در دین اسلام بر “سلام” گفتن است.

حجه الاسلام و المسلمین عامری در ادامه مطلب فوق افزود: دین مقدس اسلام در این خصوص دستور به “سلام” داده است و هیچ کاری را جایگزین آن ندانسته است، هر که پیش از “سلام” شروع به سخن گفتن نماید جوابش را ندهید، که این یک نوع بی ادبی محسوب می شود.

وی ، با بیان اینکه “سلام” معانی متعدد دارد، گفت:  در اصل “سلام” به معنی سلامتی است، یعنی سالم بودن آن هم بطور مطلق و از تمام جهات و جوانب. سلامت جسمانی و مصونیت از بیماری ها، سلامت معنوی و محفوظ بودن از گمراهی و ضلالت در  دین و امور دینی، سالم بودن از حوادث و پیشامدهای ناگوار، سالم ماندن از شر وسوسه های شیطانی و رزایل اخلاقی، مصونیت از ناآمنی های اجتماعی، که تمام اینها در یک جمله کوتاه “سلام علیکم” خلاصه می شود.

وی ادامه داد: “سلام” اسلامی، رسم درود، تحیات و اظهار ادب هنگام ملاقات است مشتمل بر دعا، نصیحت و خیر خواهی برای طرف مقابل می باشد و چنانچه گفته شد طلب سلامت مطلق و همچنین، اعلام صلح و سازش است، هر مسلمان که در اولین لحظه ملاقات با مسلمان دیگر می گوید “سلام علیکم”، یعنی به طرف مقابلش می گوید؛ از طرف من مطمئن باش، من خیر خواه تو هستم و با تو در صلح و صفا می باشم، هیچ گزند و آسیبی از من به تو نخواهد رسید، به تو خیانت نخواهم کرد، به تو دروغ نخواهم گفت و هرگز برخلاف سلامت و مصلحت تو اقدامی نخواهم کرد.

حجه الاسلام و المسلمین عامری ادامه داد: مسلمانان باید در لحظه ملاقات با یکدیگر، سلام کنند و به یکدیگر امنیت همه جانبه بدهند و با همین سخن کوتاه که با هم رد و بدل می کنند با هم پیمان صلح و صفا ببندند. سلام مستحب ولی جوابش واجب است.

وی با بیان این مطلب که آیا مسلمانان با هم این چنین هستند، گفت: آیا همه مسلمانان در حال صلح، صفا و سازش هستند یا مانند دو شعله آتش به هم می پرند در ظاهر سلام می گویند و در باطن برای هم نقشه می کشند اگر این ملت، ملتِ “سلام” بود، این همه ناله و فغان در بین ما نبود اگر به یک دستور ساده اسلامی عمل می شد یعنی همه به هم سلام می کردند پیمان صلح، صفا سازش می بستند این همه درنده خویی، مشکلات متعدد و … در بین ما نبود.

11

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.