نشست هم اندیشی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با مدیران محلی و مدیران صنعتی شهرستان سیرجان برگزار شد.

وی به خلاءهای آن زمان اشاره و تصریح کرد: بعد از دوران دفاع مقدس نیاز شدید به سازندگی احساس می شد و از طرفی محصولات دانشگاه ها کفایت لازم را برای رفع این نیازها نداشت و می بایست نیروهایی تربیت شوند که مهارت کافی را برای رفع مشکلات بخش سازندگی کشور داشته باشند. بر این اساس این دانشگاه با شعار ” آموزشهای ما برای اشتغال زایی و کارآفرینی است”، ایجاد شد. یعنی ما آموزشهایی را انجام می دهیم که منجر به اشتغالزایی و کارآفرینی می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان به ارایه آمار مربوط به این دانشگاه پرداخت و افزود: در حال حاضر بیش از دویست هزار دانشجو در کشور در این دانشگاه مشغول تحصیل هستد که این آمار در استان کرمان قریب هفت هزار نفر می باشند. 44 هزار مدرس در کل کشور و حدود 700 نفر در استان کرمان تدریس در این دانشگاه را انجام می دهند و همچنین در حال حاضر حدود 600 مرکز علمی کاربردی در کشور فعال است که این آمار در استان کرمان سیزده مرکز می باشد که دو مرکز آن در سیرجان واقع شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته هایی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی و در کنار آن دوره های کوتاه مدت را طراحی کرده است که الان در هر دو بخش فعال می باشد و دوره های مهارتی که هم علمی و هم کاربردی است و جنبه های دوگانه را در نظر می گیرد، آن را از سایر دانشگاه های مشابه خود متمایز کرده است.

دکتر ایرانمنش در زمینه ماموریت این دانشگاه، تصریح کرد: ما این انعطاف پذیری را داریم که بر اساس نیاز جامعه طراحی دوره آموزشی را انجام دهیم و با توجه به نیازی که به اشتغال وجود دارد این دوره ها را طراحی کنیم و آموزش دهیم.

دکتر ایرانمنش یادآور شد: ما در حدود 1440 دوره آموزشی کوتاه مدت را طراحی و اجرا کرده ایم. همین امسال دانشگاه 125 دوره آموزشی جدید را طراحی کرده است که کاملا مباحثی به روز و مورد نیاز می باشد بنابراین با توجه به این انعطاف پذیری و چالاکی که داریم می توانیم به راحتی برای دوره های جدید برنامه ریزی، طراحی و اجرا کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان ادامه داد: این دانشگاه در چهار گروه صنعت، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و کشاورزی، می تواند برای صنایع، اصناف، ارگانهای دولتی و غیر دولتی دوره های مورد نیاز را برگزار کند.

وی یادآور شد: تنها شهرستانی که دو مرکز علمی کاربردی دارد و بسیار هم از آنها استقبال شده است شهرستان سیرجان است و این به واسطه پتانسیلهای این شهرستان، فرهنگ بالای مردم و توجه به مساله آموزش است.

دکتر ایرانمنش ادامه داد: یکی از عوامل اصلی زیرساخت توسعه، نیروی متخصص و آموزش دیده است و ما بدون نیروی متخصص و آموزش دیده نمی توانیم به فکر توسعه باشیم. سیرجان این پتانسیل را دارد و یک شهر فرهنگی، صنعتی و معدنی است و همچنین پتانسیلهای کشاورزی خوبی دارد و در همه ی زمینه ها می تواند توسعه پیدا کند و نیاز به نیروی متخصص دارد و با برنامه ریزی هایی که انجام شده و در حال تقویت است این آمادگی وجود دارد که برای ارگانهایی که نیازمند نیروی متخصص و ماهر هستند این دانشگاه بتواند نیرو تربیت کند.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیتهایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد مدرسان ما هستند که از بین نیروهای تحصیل کرده، با تجربه و خبره می باشند ما این آمادگی را داریم که از بین صنایع فعال، اقشار مختلفی را که در حوزه های مهارتی فعال هستند خبرگان را شناسایی کنیم و از وجود آنها هم به عنوان مدرس و هم به عنوان مشاور در بخش کارهای نوآورانه، فناورانه و پژوهشی بهره گیریم.

دکتر ایرانمنش در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که دشمنان این مملکت به این نتیجه رسیده اند که باید جلوی توسعه ی دانش و علم را بگیرند و این کار را با ترور دانشمندان هسته ای و … انجام داده اند. این نشان می دهد که بحث آموزش خیلی مهم است و آنها دارند تلاش می کنند که جلوی رشد جوانان ما را بگیرند ما باید با همکاری هم، دست به دست هم دهیم جوانان را دریابیم و به سمت علم آموزی، رشد و ان شاءالله اشتغالزایی و مهارت سوق دهیم.

7

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.