پنجمین جلسه تفسیر سوره ی مبارک حجرات با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان و سایر پرسنل در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری رابط نهاد رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان گفت:  هر انسانی بتواند در مسیر زندگی خودش این واژه ها را الگوی خود قرار دهد می تواند یک انسان موفق باشد که می توان به قیام به حق، حامی حق، حق گویی با تمام وجود، پرواز در آسمان فضایل و… اشاره کرد.

وی همچنین به بیان خصایص امیرالمومنین (ع) پرداخت و افزود: ایشان در مواضع خود پایدار بودند، مشکلات را به جان و دل می خریدند، سنبل ارزشها بودند، از نقص ها مبرا بودند، اگر به کسی ستم شده بود او را عزت می کردند و مدافع حقوق مستضعفان بودند.

حجه الاسلام و المسلمین عامری تصریح کرد: مطیع در برابر فرمان خدا، تسلیم در برابر خدا، راست گویی، پایداری در دین، مد نظر داشتن مصالح اسلام و پایبندی به عهد الهی یکسری از پارامترهایی بود که در حکومت امام علی (ع) به چشم می خورد و از ویژگی های شخصیتی ایشان است.

وی همچنین با قرائت آیه شش سوره حجرات به بیان معنی این آیه پرداخت و افزود: ای کسانی که ایمان آورده اید اگر فاسقی برای شما خبر مهمی آورد تحقیق کنید مبادا از روی زود باوری و شتاب زدگی تصمیم بگیرید و ناآگاه به قومی آسیب برسانید و سپس از کرده خود پشیمان شوید.

حجه الاسلام و المسلمین عامری هچنین به آیه دوازده سوره حجرات اشاره و اظهار داشت: در آیه دوازده سوره حجرات تجسس حرام شده است. آیا می شود تحقیق و تفحص هم حرام باشد و هم واجب. پاسخ این است که تجسس درباره رفتار شخصی مردم  که ربطی به مسایل اجتماعی ندارد حرام است. ولی آنجا که واجب است موردی است که به جامعه مربوط می باشد و می خواهیم بر اساس آن اقدام و عملی انجام دهیم که اگر بخاطر احترام به فرد تحقیق و بررسی نکنیم ممکن است جامعه در معرض فتنه و آشوب قرار بگیرد.

8

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.