کارگاه آموزشی و کاربردی مهارت های فرزند پروری و ارتباط مطلوب با فرزندان نوجوان با سخنرانی دکتر آریا در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، دکتر نبی آریا مشاور اجتماعی و روانشناسی در این کارگاه با بیان اینکه چطور می توانیم رابطه ای مطلوب با نوجوان خود برقرار کنیم، گفت: برخی روانشناسان سن نوجوانی را از سن 11-12 تا 17-18 سالگی می دانند که در این سن، نوجوان دچار استرس و تنش هایی می شود که والدین باید با آن رو در رو شوند و بفهمند که نوجوان آنها چه اوضاع و احوالی دارد.

دکتر آریا خاطر نشان کرد: در این سن نوجوان وارد مرحله دوم از زندگی شده است که تقریبا شش تا هفت سال طول می کشد و اتفاقات مهمی برای او از لحاظ روانی و جسمی می افتد که برای اولین بار با آن مواجه شده است.

وی ادامه داد: بلوغ جسمی در این مرحله از زندگی اتفاق می افتد و علاوه بر آن وضعیت روانی نوجوان هم تغییر می کند نوجوان سعی دارد همانطور که به بلوغ جسمی رسیده است نوعی استقلال و جدا شدن از والدین را برای خود رقم بزند و سیم خارداری دور باورهای خود بکشد و باورهای خود را از دیگران متمایز کند.

دکتر آریا تصریح کرد: این که ما انتظار داشته باشیم نوجوان ما که وارد یک مرحله دیگری از زندگی شده، بر همان سیاق کودکی رفتار کند و مرجع مراجعاتش والدین باشد این ممکن نیست چون دارد استقلال را تمرین می کند.

وی اظهار داشت: امر و نهی، نصیحت گری، نه گفتن های مدام، خشونت کلامی، تحقیر و تمسخر، تنبیه بدنی، تحمیل عقاید و باورها، ندیدن و بی توجهی، سرزنشگری و قضاوتگری از جمله مواردی هستند که به عنوان والدین حق نداریم در تربیت نوجوان استفاده کنیم.

9

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.