نشستی از سلسله نشستهای شرح زیارت جامعه کبیره با حضور جمعی از پرسنل جهاددانشگاهی کرمان، در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری به بحث تقلید در مسایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پرداخت و افزود: فقه از ارزشمندترین علوم انسانی و نماینگر دین وسیع و همه جانبه اسلام است. دوران کودکی، جوانی، پیری و حالات مختلف آدمی از خواب، بیداری، سیری، گرسنگی، فقر، غنی، سلامت و بیداری هر یک مواجه با حکم یا احکامی از فقه است.

وی ادامه داد: احکام فقط به مسایل عبادی اختصاص ندارد بلکه در تمام مسایل شرعی تقلید بر غیر مجتهد واجب است و فرقی بین احکام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… نیست محدوده و قلمرو احکام بسیار گسترده و تمام زندگی فردی و اجتماعی بشر از قبیل بعد فرهنگی، اخلاقی، تربیتی، حکومتی، سیاسی، اقتصادی، جزایی، اداری را در بر می گیرد و به همین دلیل مورد عنایت مسلمانان بوده است.

حجه الاسلام و المسلمین عامری اضافه کرد: امام صادق (ع) فرمودند؛ هیچ چیزی نیست که مورد نیاز فرزندان آدم باشد مگر آنکه حکمی از جانب خدا و رسولش برای آن آمده است از این رو می توان احکام دین را شامل همه ی دستورهای دین اسلام در تمام شئون فردی و اجتماعی انسان دانست.

وی ماه رجب را ماه عبادت و بندگی ذکر و تصریح کرد: خداوند متعال می فرمایند: ای پیامبر ابلاغی بر شما می شود که باید این ابلاغ را به امتت برسانی اگر این ابلاغ را نرسانی رسالتت تکمیل نشده است امروز دین تو کامل می شود و نعمت خداوند بر شما تکمیل می شود و اگر این ابلاغ را برسانی خدا را راضی کرده ای. حضرت رسول اکرم (ص) در سرزمینی به نام غدیر در جمع کسانی که از حج برمی گشتند دست حضرت علی (ع) را بالا می برند و ایشان را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی می کنند.

وی همچنین به قرائت و تفسیر جمله ای از زیات جامعه ی کبیره ” وَعَناصِرَ الْأَبْرارِ، وَدَعائِمَ الْأَخْيارِ، وَساسَةَ الْعِبادِ، وَأَرْكانَ الْبِلادِ” پرداخت و افزود: در معنی این جمله آمده است، سلام بر شما که بنیادهای نیکان، استوانه‌های خوبان، رهبران سیاسی بندگان و پایه‌های کشورها هستید.

4

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

شش + 5 =