مراسم سخنرانی به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) با حضور رییس جهاددانشگاهی استان کرمان و جمعی از پرسنل در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، حجه الاسلام و المسلمین حسن عامری ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با تاکید بر آشنایی با سبک زندگی فاطمی، گفت: حضرت زهرا (س) خطبه ای خوانده اند که فلسفه دین را بیان می کند در این خطبه آمده است؛ ایمان برای پاک کردن شما از شرک، نماز برای دوری شما از تکبر، زکات برای پاک کردن جان و فراوانی روزی، روزه برای تحقق اخلاص، و حج برای تقویت دین، عدل برای استواری دلها و امامت ما برای ایمن ماندن از تفرقه قرار داده شده است.

حجه الاسلام و المسلمین عامری تصریح کرد: در ادامه این خطبه آمده است؛ جهاد برای عزت اسلام، صبر برای به دست آوردن پاداش، امر به معروف برای مصالح اجتماعی عموم مردم، نیکی به پدر و مادر برای دوری از عذاب الهی، صله ارحام برای فزونی خویشاوند و قصاص برای حفظ خون انسانها قرار داده شده است.

وی  در ادامه با بیان اینکه باید الگو، سبک زندگی، تربیت فرزندان و … بر اساس سبک اسلامی باشد، گفت: باید الگوی خود را اهل بیت (ع) قرار دهیم تا ان شاءالله در صراط مستقیم قرار بگیریم و عاقبت بخیر شویم.

وی در ادامه به اهمیت مهدویت اشاره و تصریح کرد: ما باید بدانیم بعنوان منتظر آقا امام زمان (عج) چه وظایفی را عهده دار هستیم. کسی که معارف دین را یاد نگرفته است چگونه باید توقع داشته باشیم به آن عمل کند.

وی اضافه کرد: در مورد مهدویت یک سوال مهم مطرح است که با وجود علوم و فنون مختلف بحث کردن در مورد مهدویت چه ضروریتی دارد؟ آیا این اصل یک اصل فرعی است یا جزء مباحث مهم و اصلی زندگی است آیا سخن از مهدویت نیازی از نیازهای امروز ماست و می تواند تحول اساسی در زندگی ما ایجاد کند؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: روشن است که شناخت و ضرورت این موضوع سبب تقویت انگیزه و نشاط در پیگیری این بحث، بکارگیری تمام امکانات مادی و معنوی در جهت ترویج این عقیده و راهبرد اساسی زندگی خواهد شد. ما مدعی هستیم که هویت اصلی و اساسی مسلمین بر اساس متون دینی امامت و مهدویت می باشد و به همین دلیل در راس توصیه های پیامبر عظیم الشان اسلام بوده است. امامت اصلی است که در راستای اصول مهم دین، یعنی توحید و نبوت مطرح شده و متمم و مکمل آن اصول است.

وی به ضرورت پرداختن به بحث مهدویت به عنوان یک رکن اعتقادی، اشاره و تصریح کرد: بدون شک اعتقاد رکن اصلی شخصیت انسان است که اعمال و رفتار آدمی را شکل می دهد به همین دلیل انبیای الهی در جهت اصلاح عقاید انسان کوشیدند. مردم در اسلام به اعتقاد به خدا، پیامبر و سپس جانشینان پیامبر دعوت شده اند و امام مهدی (عج) آخرین جانشین رسول خداست که هر مسلمانی مکلف است پس از شناخت او امامتش را بپذیرد و مطیع او باشد.

وی گفت: در متون دینی معرفت امام، جایگاه بسیار مهمی دارد و اساس سعادت دنیا و آخرت دانسته شده است قرآن کریم می فرماید؛ روز قیامت هر گروهی را با امام و پیشوای خود فرا می خوانیم. پیغمبر (ص) فرموده اند؛ هر کس بمیرد در حالی که امام زمان (عج) خود را نشناخته به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

وی  ادامه داد: امام حسین (ع) در پاسخ به کسی که پرسید راه معرفت به خدا چیست؟ فرمودند؛ راه شناخت خدا و اطاعت از او این است که مردم امام زمان خود را که اطاعتش بر آنها واجب است، بشناسند. در زمان امام حسین (ع) مردم امام زمان خود را نشناخته بودند و سر عزیز زهرا را از تن جدا کردند.

وی گفت: حضرت علی (ع) همه ی امامان از جمله حضرت مهدی (عج) را معرفی کرده و ظهور ایشان را به همه ی شیعیان بشارت داده اند پس از آن نیز همه ی امامان از حضرت مهدی (عج) و ظهورشان گفته اند. بنابراین برخلاف ادعای برخی از گمراهان، مهدویت سخن امروز و دیروز نیست بلکه تاریخی به گستره ی تاریخ اسلام دارد پس بحث کردن درباره مهدویت سخن گفتن درباره متن اسلام، قرآن و سنت پیامبر اکرم (س) است و مهدویت حقیقتی است که همه ی تاریخ اسلام پشتوانه اوست.

6

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

2 × یک =